لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

گزارش: مشارکت ایران در عملیات فوق‌العاده سیا پس از ۱۱ سپتامبر


اردوگاه دلتا در پایگاه دریایی آمریکا معروف به «زندان گوآنتانامو» محل نگهداری تعداد زیادی از افراد مظنون به تروریسم پس از واقعه ۱۱ سپتامبر است.
اردوگاه دلتا در پایگاه دریایی آمریکا معروف به «زندان گوآنتانامو» محل نگهداری تعداد زیادی از افراد مظنون به تروریسم پس از واقعه ۱۱ سپتامبر است.
گزارش تازه یک سازمان حقوق بشری مستقر در نیویورک که روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، منتشر شد حکایت از مشارکت جمهوری اسلامی ایران در برنامه سازمان سیا برای عملیات فوق‌العاده و بازداشت‌های مخفی پس از واقعه ۱۱ سپتامبر دارد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از گزارش سازمان حقوق بشری «برنامه عدالت در جامعه آزاد»، تهران «مدت کوتاهی پس از حمله آمریکا به افغانستان» در قالب برنامه سازمان سیا برای مبارزه با تروریست‌ها «۱۵ نفر را به کابل تحویل داده است».

روزنامه گاردین می‌گوید که جمهوری اسلامی در حالی دست به این اقدام زده است که می‌دانسته است این افراد مظنون به مشارکت در عملیات تروریستی «به دست نیروهای ایالات متحده خواهند افتاد».

در همین حال در کنار نام جمهوری اسلامی، نام کشور سوریه نیز به عنوان «یکی از معمول‌ترین مقاصد مظنونین» قید شده است.

«برنامه عدالت در جامعه آزاد» که یک سازمان مدافع حقوق بشر مستقر در شهر نیویورک است در گزارش تازه خود از شواهدی سخن می‌گوید حاکی از مشارکت «مخفیانه بیش از یک‌چهارم دولت‌های جهان» در برنامه سازمان سیا برای مبارزه با تروریسم که به «عملیات فوق‌العاده» معروف شده است.

بر اساس این گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای، دست‌کم ۵۴ کشور جهان در «عملیات آدم‌ربایی، بازداشت و شکنجه مخفیانه» که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا آغاز و در سطح جهان اعمال شد مشارکت داشته‌اند.

این گزارش همچنین می‌گوید که اکثر این کشورها اروپایی بوده‌اند، از جمله بریتانیا، آلمان، اسپانیا، پرتغال، و اتریش، و همچنین ایرلند، ایسلند و قبرس. برخی از این کشورها از جمله لهستان، لیتوانی و رومانی زندان‌هایی مخفی در خاک خود را در اختیار آمریکا گذاشته‌اند.

گزارش «برنامه عدالت» در عین حال که مسئولیت اصلی نقض گسترده حقوق بشر به‌واسطه این عملیات سری را بر دوش «مقامات عالی‌رتبه در دولت جرج بوش» می‌گذارد، تاکید می‌کند که نقض حقوق بشر به آمریکا ختم نمی‌شود و این ۵۴ کشور نیز باید «مسئولیت این اقدامات را بپذیرند».

در گزارش این سازمان حقوق بشری با عنوان «جهانی‌سازی شکنجه» که روزنامه نیویورک تایمز نیز به آن پرداخته است، کشورهایی چون مصر، پاکستان، افغانستان و اردن نیز به داشتن زندان‌های سری و توسل به شکنجه برای اخذ اطلاعات از افراد مظنون به تروریسم متهم شده‌اند.

طبق این گزارش، دست‌کم ۱۳۶ نفر در قالب عملیات فوق‌العاده سازمان سیا پس از ۱۱ سپتامبر مخفیانه بازداشت و شکنجه شده‌اند.
XS
SM
MD
LG