لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

بازداشت اعضای ندای ایرانیان، «غیرمرتبط» با فعالیت حزبی


حسن یونسی، سخنگوی حزب تازه‌تاسیس ندای ایرانیان، بازداشت سه نفر از اعضای این تشکل سیاسی را «غیر مرتبط» با فعالیت‌های حزبی اعلام کرده و تائید کرد که یکی از این بازداشت‌شدگان آزاد شده است.

بر اساس گزارش‌ها، محسن بیگلربیگی، جاوید فخریان و سینا رحیم‌پور، سه عضو حزب «ندای ایرانیان» دوشنبه شب، ۱۷ آذر، بازداشت شدند، اما آقای رحیم‌پور ساعاتی پس از بازداشت آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن یونسی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان، روز چهارشنبه، ۱۹ آذر، گفت: «به طور قطع اطلاع داریم که موضوع دستگیری مرتبط با فعالیت‌های مربوط به حزب ندای ایرانیان نیست.»

آقای یونسی اضافه کرد: «به طور جد تلاش خواهیم کرد که موضوع را از راه‌های قانونی پیگیری کنیم تا مشکل این دوستان حل و سوء تفاهم رفع شود و به زودی شاهد آزادی آنها باشیم.»

وی تاکید کرد: «قانون‌مداری و توجه به ملاحظات امنیتی از مهم‌ترین اصول فعالیت تشکیلاتی حزب ندای ایرانیان خواهد بود و تمام اعضای حزب خود را ملزم به رعایت قانون می‌دانند.»

وب‌سایت «مشرق نیوز» که وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی است، روز سه‌شنبه مدعی شده بود که سه عضو حزب تازه‌تاسیس «ندای ایرانیان» از «اعضای اصلی گروه غیرقانونی «باشگاه جوانان اصلاح‌طلب» فعال در فضای مجازی هستند».

سخنگوی حزب ندای ایرانیان روز چهارشنبه همچنین گفت: «این حزب به زودی عضوگیری رسمی را آغاز خواهد کرد که با توجه به صدور مجوز از سوی وزارت کشور برای این تشکل سیاسی، تمامی فعالیت‌های حزب در چارچوب قانون خواهد بود و اعضا در این راستا فعالیت خواهند کرد.»

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران، روز دهم آذر اعلام کرد که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای حزب «ندای ایرانیان» مجوز فعالیت صادر کرده است.

صادق خرازی، نماینده پیشین ایران در سازمان ملل و از اصلاح‌طلبان نزدیک به نظام جمهوری اسلامی، از جمله بنیان‌گذاران این حزب است.

آقای خرازی هم از نزديکان محمد خاتمی، رئيس جمهوری اسبق ايران، است و هم به‌واسطه ازدواج خواهرش با يکی از فرزندان علی خامنه‌ای، با رهبر جمهوری اسلامی روابط نزديکی دارد. صادق خرازی همچنين برادرزاده کمال خرازی، وزير اسبق امور خارجه در دولت محمد خاتمی، و رئيس کنونی شورای راهبردی روابط خارجی با حکم آيت‌الله خامنه‌ای است.

تعدادی دیگر از اعضای عمدتا جوان‌تر و سابق جبهه مشارکت و ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی، از اعضای موسس این حزب هستند.

حسن یونسی، سخنگوی این حزب، فرزند علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی، است که اول اسفند سال ۸۹ در یک راهپیمایی اعتراضی در تهران دستگیر شد و در نهایت یک سال را در زندان سپری کرد.

«ندای ایرانیان» در نخستین بیانیه خود با تاکید بر «اصلاح‌طلبی» و «دوری از تندروی» اشاره داشت که به دنبال «تقویت مردم‌سالاری و نهادینه شدن پیام هشت ماده‌ای حضرت امام خمینی» است.

XS
SM
MD
LG