لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

عربستان به هواپیمای ایرانی اجازه فرود در صنعا را نداد


هواپیمای ماهان ایر در صنعا
هواپیمای ماهان ایر در صنعا

خبرگزاری صداوسیمای ایران اعلام کرد که عربستان سعودی روز پنج‌شنبه، سوم اردیبهشت، با «تهدید نظامی» به یک هواپیمای ایرانی اجازه فرود در فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، را نداده و این هواپیما به‌ناچار در فرودگاه بندرعباس فرود آمده است.

به گفته این خبرگزاری، ممانعت از فرود این هواپیما در حالی است که پیش از آن مسئولان وزارت خارجه ایران «هماهنگی‌های لازم» را در این زمینه با عربستان سعودی انجام داده بودند.

این در حالی است که در همین روز وزیر خارجه یمن جمهوری اسلامی را متهم کرد که تلاش می‌کند با هدف «رساندن ملزومات به شورشیان شیعه» حصر دریایی یمن را بشکند.

به گفته ریاض یاسین، وزیر امور خارجه یمن، که روز پنج‌شنبه در منامه، پایتخت بحرین، سخن می‌گفت، ایران «مذبوحانه تلاش می‌کند حصر دریایی یمن را زیر پا بگذارد».

در همین حال بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، هواپیمایی که مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس شده حامل «۹۵ نفر از مجروحان مداوا شده یمنی در تهران به همراه کمک‌های انسان‌دوستانه شامل آب، غذا و دارو» بوده است.

به گفته این خبرگزاری، مسافران این هواپیما «پیش از» مداخله نظامی عربستان در یمن و در «عملیات تروریستی القاعده در شهرهای مختلف یمن» مجروح شده و برای مداوا به تهران آمده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از وقوع سه انفجار انتحاری در روز جمعه ۲۹ اسفند ۹۳، در مساجدی در صنعا، پایتخت یمن، ۵۲ نفر از مجروحان این انفجار‌ها به بیمارستان «بقیه‌‌الله» تهران، وابسته به سپاه پاسداران ایران، منتقل شدند.

خبرگزاری صداوسیما در گزارش روز پنج‌شنبه خود خبر داد که این هواپیما در فرودگاه بندرعباس به زمین نشسته است تا پس از فراهم شدن «زمینه مناسب»، بار دیگر به سمت صنعا پرواز کند.

این خبرگزاری گزارش جدیدی از وضعیت این هواپیما مخابره نکرده است.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، حملات هوایی خود به شورشیان حوثی در مرکز و جنوب یمن را تنها یک روز پس از اعلام خاتمه آن، بار دیگر از سرگرفت.

مقامات ایران که خود به حمایت از حوثی‌های یمن متهم هستند بار‌ها به مداخله نظامی عربستان در یمن اعتراض کرده و پیش‌بینی کرده‌اند که اقدام عربستان سعودی شکست خواهد خورد.

شورشیان شیعه حوثی سال گذشته با یورش به صنعا، دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری قانونی یمن از منظر سازمان ملل، را سرنگون کردند. آقای منصور هادی در فوریه گذشته به شهر عدن در جنوب یمن گریخت و به دنبال پیشروی شورشیان به عربستان پناهنده شد.

گزارش خبرگزاری صداوسیما درباره ممانعت از فرود هواپیمای ایرانی در حالی است که یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده نیز روز پنج‌شنبه به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که کاروان کشتی‌های ایرانی که احتمالا حامل سلاح‌های پیشرفته به مقصد یمن بودند، مسیر خود را تغییر داده و بازگشته‌اند.

در همان روز، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران، اتهام کمک تسلیحاتی ایران به انصارالله (حوثی‌های یمن) را «کاملا بی‌اساس» دانست و افزود که حضور ناوگان نظامی ایران در آب‌های بین‌المللی خلیج عدن در چارچوب مقررات بین‌المللی است.

وی تاکید کرد: «تهران عملیات ارسال دارو و کمک‌های انسانی به مردم یمن را با کمک هلال احمر در اسرع وقت انجام می‌دهد؛ صد‌ها مجروح دارای وضع وخیم در یمن در انتظار امدادرسانی هستند. »

ایالات متحده در روزهای اخیر نیز یک ناو هوایپمابر و یک ناو موشک‌انداز را به آب‌های اطرف یمن اعزام کرده است.

ناوهوایپمابر یو اس اس تئودور روزولت و ناو موشک‌انداز یو اس اس نورماندی در فاصله ۳۲۰ کیلومتری کشتی‌های ایرانی قرار دارند و بر فعالیت ناوگان ایرانی از طریق هوا نظارت دارند.

XS
SM
MD
LG