لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

«تدارک» گذرگاه‌های ویژه برای کولبران در مناطق مرزی ایران


برخی از نهاد‌ها در جمهوری اسلامی از «کولبران» به عنوان عوامل قاچاق کالا از مرز‌ها به داخل ایران نام می‌برند.
برخی از نهاد‌ها در جمهوری اسلامی از «کولبران» به عنوان عوامل قاچاق کالا از مرز‌ها به داخل ایران نام می‌برند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، ناجا، از تدارک چند معبر‌ و گذرگاه برای «کولبران» در مناطق مرزی ایران خبر داده و در عین حال از گمرک٬ پایانه‌ها و بنادر خواست در مبارزه با پدیده قاچاق کالا «شفاف‌تر» عمل کنند.

خبرگزاری‌های ایران روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، گزارش دادند که قاسم رضایی در همایش توجیهی مبلغان سازمان عقیدتی سیاسی ناجا در قم این خبر را اعلام کرده است.

آقای قاسمی گفت: «با تدبیر دولت و شورای عالی امنیت ملی٬ کارگروه ویژه مرزی» تشکیل شده که تعیین معابر مختلف برای کولبران نیز در همین رابطه است.

این فرمانده پلیس همچنین افزود: «باید قوانین و مقررات بازنگری و همه دستگاه‌های ذی‌ربط شفاف‌تر عمل کنند تا به نوعی از قاچاق کالا بهتر پیشگیری کنیم.»

قاسم رضایی از گمرک، پایانه‌ها، بنادر و سایر دستگاه‌ها به عنوان مجموعه‌هایی نام برده که برای پیشگیری از پدیده قاچاق باید شفاف‌تر عمل کنند.

قاچاق کالا در ایران به پدیده‌ای علیه اقتصاد کشور تبدیل شده و با وجود اذعان بسیاری از مقام‌ها و نهاد‌ها به حجم بالای قاچاق کالا و ارز٬ تاکنون فعالیت و تصمیم‌های نهاد‌های مسئول در زمینه کاهش و کنترل این پدیده چندان موثر نبوده است.

برخی از مقام‌ها و نهاد‌ها در جمهوری اسلامی از «کولبران» نیز به عنوان عوامل قاچاق کالا از مرز‌ها به داخل ایران نام می‌برند.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای در اردیبهشت‌ماه امسال در سخنانی از ضرورت مبارزه با قاچاق کالا سخن گفته و افزود که منظور وی «مقابله با کولبرها» نیست.

با این حال، سالانه گزارش‌های متعددی از کشته و زخمی شدن کولبران بر اثر شلیک گلوله مأموران نیروی انتظامی منتشر می‌شود.

از جمله به گفته آژانس خبری «کردپا»، تنها در سال گذشته ۲۹ کولبر کشته و ۲۹ تن دیگر زخمی شدند.

گروه‌های حقوق بشری تیراندازی مستقیم و بدون هشدار به کولبران را «غیرانسانی» توصیف کرده و از این گونه اقدامات مأموران جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده‌اند.

کولبر‌ها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرز‌های ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.

در پی مرگ چهار کولبر در بر اثر سقوط بهمن در نزدیکی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی بار دیگر بحث کولبر‌ها در فضای مجازی و میان برخی مقام‌های مسئول مطرح شد.

محمدجوادمنتظری٬ دادستان کل کشور، روز ۱۸ بهمن‌ماه در این زمینه گفت که باید به گروهی از کولبران «مستضعف» کمک، اما با گروه دیگری از کولبران که از سوی «یک عده سرمایه‌دار، اجیر شده‌اند» برخورد کرد.

روزنامه شرق هم روز ۱۴ بهمن خبر داد که ۳۰ نماینده مجلس طرحی دوفوریتی را با هدف حمایت از کولبرها ارائه به مجلس ارائه کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG