لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

واکنش فرمانده پلیس ایران به شایعات مربوط به سقوط هواپیما


فرمانده نیروی انتظامی ایران روز سه‌شنبه ضمن «مردود» دانستن دو فرضیه «اصابت موشک به هواپیما» و «خرابکاری» در هواپیمای این نیرو که روز شنبه گذشته در منطقه زاهدان سقوط کرد، برخی از رسانه‌ها را به «ناامن» کردن فضا و قوی نشان دادن «تروریست‌ها» متهم کرد.

یک هواپیمای «توربو کوماندور» روز شنبه، ۱۹ مهرماه، در منطقه کورين زاهدان سقوط کرد و هفت سرنشین آن از جمله «سه مقام ارشد نيروی انتظامی» جمهوری اسلامی جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، اسماعیل احمدی مقدم روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر، گفت که تیم فنی باید علت این سانحه را مشخص کند و افزود: «این موضوع اکنون در حال بررسی است، اما به این سرعت نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد.»

این در حالی است که مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی ایران پیشتر یعنی تنها یک روز پس از سقوط این هواپیما «برخورد با مانع» و «نقص فنی» را علت بروز سانحه ذکر کرد.

با این حال فرمانده نیروی انتظامی «فرضیه اصابت به هواپیما» را«مردود» دانست و افزود: «برخی تلاش می‌کنند فضا را ناامن کرده و تروریست‌ها را قوی جلوه دهند.»

به گفته آقای احمدی مقدم، این هواپیما در ارتفاع ۱۹ هزار پایی در حال پرواز بوده، در حالی که سلاح‌های پرتابِ موشک قابل حمل نهایتا تا ۱۲ هزار پا را می‌تواند مورد اصابت قرار دهد و از ۱۲ هزار پا به بالا نیازمند استفاده از موشک‌های بزرگ است.

وی اضافه کرد: «خرابکاری صحت ندارد و لاشه هواپیما نشان می‌دهد که انفجاری صورت نگرفته، بلکه موتورها خاموش شده‌اند که دلیل آن را نمی‌دانیم.»

پیش از سقوط هواپیمای نیروی انتظامی چندین مورد حمله مسلحانه به مامورین انتظامی و مسئولان محلی در استان سیستان و بلوچستان رخ داده بود.

از جمله روز شنبه، ۱۹ مهر، یک تله انفجاری در مسیر تردد دو دستگاه خودروی پلیس راه در جنوب سیستان و بلوچستان منفجر شد که تلفات جانی در پی نداشت.

در همین روز بهرام باشنده، مدیر امور اجتماعی فرمانداری شهرستان ایرانشهر، مورد حمله دو فرد مسلح قرار گرفته و به دلیل شدت جراحات در بیمارستان درگذشت.

بر اساس گزارش‌ها، شامگاه چهارشنبه نیز در حمله افراد مسلح به خودروی گشتی نیروی انتظامی در سراوان، سه نفر از ماموران انتظامی ایران کشته شدند.

همچنین صبح پنج‌شنبه در حمله افراد مسلح به پاسگاه آسپیچ در حومه شهرستان سراوان یک درجه‌دار نیروی انتظامی نیز جان باخت.

فرمانده نیروی انتظامی روز سه‌شنبه در ادامه سخنان خود گفت: «اگر حادثه در روز اتفاق می‌افتاد، هواپیما می‌توانست در ارتفاع ۱۹ هزار پا در فاصله ده کیلومتری بدون موتور پرواز کرده و خود را به زمین برساند، زیرا خلبان هواپیما فرد ماهری بوده، اما جزئیات زمین در شب قابل تشخیص نبوده است.»

به گفته آقای احمدی مقدم،از نوع هواپیمای دچار سانحه پنج فروند در اختیار نیروی انتظامی ایران هست که تا مشخص شدن دلیل سانحه از آنها تنها برای پرواز آموزشی استفاده می‌شود.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز یک‌شنبه به نقل از یک مقام آگاه که نامی از او نبرد با ذکر این ‌که «این هواپیما متعلق به ناوگان قبل از انقلاب است» خبر داده بود که این هواپیما «جعبه سیاه» ندارد تا بتوان با استفاده از آن علت دقیق سانحه را تشخیص داد.

XS
SM
MD
LG