لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

«ضرر نفتی روسیه» در پی بازگشت ایران به بازارهای اروپایی


خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی می‌گوید که بازگشت نفت ایران به بازارهای بین‌المللی به موقعیت نفتی روسیه لطمه زده و این کشور را مجبور کرده است تا نفت خود را با بیشترین تخفیف در دو سال گذشته به فروش برساند.

به گزارش بلومبرگ، تفاوت قیمتی «نفت اورال» روسیه در منطقه مدیترانه نسبت به شاخص برنت دریای شمال به ۲.۴ دلار در هر بشکه رسیده است. این قیمت نفت روسیه کمترین مقدار از ژوئن ۲۰۱۴ تاکنون است.

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد که روز جمعه شرکت ویتول بار دیگر نفت را با تخفیف کمتری عرضه کرد، اما «خریداری برای آن نیافت».

نفت اورال، که از نظر کیفی شبیه نفت صادراتی ایران است، بیشترین سود را از زمان اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران در سال ۲۰۱۲ برده است. اما پس از لغو تحریم‌ها در ژانویه امسال در پی توافق اتمی موسوم به برجام، نفت روسیه با زیان مواجه شده است.

بلومبرگ به نقل از یک تحلیل‌گر بازارهای نفتی از موسسۀ ناتیکسز می‌گوید که صادرات نفت ایران چشمگیر بوده و به پالایشگرهای اروپایی قدرت انتخاب بیشتری داده است.

به گفته تاجران نفتی، چالش تخلیه محموله های نفتی در بندر «تری‌یست» ایتالیا – که قطب اصلی پالایشگرها در شرق و مرکز اروپاست – نیز در این فشار قیمتی دخیل بوده است و روند بارگیری در اسکله این بندر را کند کرده است، به طوری که از شروع آوریل تنها چهار کشتی، هر یک به ظرفیت یک میلیون بشکه در این بندر بارگیری کرده‌اند، در حالی که در سه ماه اول امسال به طور متوسط چهار کشتی در ماه در این بندر بارگیری کرده بود.

در همین حال «دی ان بی مارکتز» که بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری در نروژ است، گزارش داده است که اعتصاب‌ها در پالایشگاه های فرانسه در ماه قبل باعث کاهش خرید نفت خام شده است.

بنا به گزارش شرکت توتال فرانسه، سه پالایشگاه از پنج پالایشگاهی که این شرکت دارد، هنوز به طور کامل شروع به کار نکرده اند.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، ایران به سرعت در حال احیای سهم خود در بازار نفت است. آژانس روز ۱۴ ژوئن گزارش داد که صادرات ایران در ماه گذشته به دو میلیون و صد هزار بشکه در روز رسید که تقریبا معادل صادرات پیش از اعمال تحریم‌ها بود.

به گفته آژانس، پیش از تحریم‌ها در چهار سال قبل، ایران دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام صادر می کرد و اکنون نیز به سرعت در حال بازپس گیری مشتریان اروپایی خود است.

بنا به آمار جمع آوری شده به دست بلومبرگ، صادرات نفت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۳۳۰ هزار بشکه در روز بود که در ماه مه به ۳۵۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

XS
SM
MD
LG