لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

اذعان وزیر دادگستری به «مشکلات جدی» در وضع بهداشتی زندان‌ها


وزیر دادگستری جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۳ مردادماه، با اذعان به «مشکلات جدی» در وضع بهداشتی زندان‌های ایران دلیل این مشکل را تعداد زیاد زندانیان و سرایت بیماری به دلیل ازدحام اعلام کرد.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، دلیل وضع بسیار بد بهداشت در زندان‌های کشور را «تجمع زیاد زندانیان» توصیف کرد.

او گفت: «زمانی که در یک اتاق ۱۵ تا ۲۰ زندانی زندگی می‌کنند، اگر یک نفر بیمار شود به همه هم‌اتاقی‌های وی سرایت می‌کند.»

آقای پورمحمدی همچنین اشاره کرد که به وزیر بهداشت اطلاع داده شده است که «زندان‌ها با بودجه خودشان نمی‌توانند بهداشت مناسب و درمان لازم را تامین کنند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:24 0:00
لینک مستقیم


این گفته‌های وزیر دادگستری در حالی بیان شده است که چندی پیش رئیس سازمان زندان‌های ایران ادعا کرد که جمهوری اسلامی در زمینه رعایت حقوق زندانیان در دنیا «سرآمد» است و از جمله «امتیازات فراوانی» که به زندانی‌ها می‌دهد یکی هم «درمان رایگان» است.

این در حالی است که وزیر دادگستری روز شنبه گفته است که وزارت بهداشت خود با «مشکل بودجه» روبه رو است و به همین دلیل هنوز نتوانسته است به بهبود وضع زندان‌ها کمک کند.

از سوی دیگر اصغر جهانگیر٬ رئیس سازمان زندان‌ها، هم خود هفته گذشته از «کاهش تمایل» پزشکان به کار در زندان‌ها و «ریزش جدی» در زمینه حضور آنها در زندان‌های کشور خبر داد.

آقای جهانگیر روز سه‌شنبه، ۱۹ مرداد، به خبرگزاری مهر گفت که «ریزش پزشک در زندان‌ها می‌تواند خطرساز باشد و مشکلات جدی را به همراه بیاورد».

همین مقام زندان‌های ایران در خردادماه گذشته اعلام کرده بود که در حال حاضر زندان‌های ایران با حدود ۲۲۰ هزار زندانی سه برابر ظرفیت خود زندانی دارند.

در گفت‌وگوی خبرگزاری خانه ملت با مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، هیچ اشاره‌ای به فایل صوتی آیت‌الله منتظری و حضور او در این جلسه نشده و او نیز به انتشار این فایل هنوز واکنشی نشان نداده است.

وب‌سایت آیت‌الله منتظری روز سه‌شنبه فایل صوتی سخنان وی در دیدار با کمیته چهارنفره تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در تابستان ۶۷ را منتشر کرد که حاوی انتقادهای صریح قائم‌مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی از روند اعدام‌ها بود.

بر پایه این سند تازه منتشر شده، آیت‌الله منتظری از اعدام‌های ۶۷ به عنوان «بزرگ‌ترین جنایت در جمهوری اسلامی» یاد کرده، جنایتی که در آینده از آیت‌الله خمینی «چهره‌ای سفاک و خونخوار» ترسیم می‌کند.

مصطفی پورمحمدی یکی از اعضای همین کمیته چهار نفره و مخاطب آیت‌الله منتظری بود.

XS
SM
MD
LG