لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

رئیس سازمان زندان‌ها: در زمینه رعایت حقوق زندانیان در دنیا سرآمدیم


اصغر جهانگیر
اصغر جهانگیر

اصغر جهانگیر٬ رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی ایران، ادعا کرد که جمهوری اسلامی در زمینه رعایت حقوق زندانیان در دنیا «سرآمد» است.

آقای جهانگیر روز پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداوسیما این ادعا را مطرح کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه «حقوق بشر» در زندان‌های ایران گفت که «به جرأت می‌توانیم بگوییم در بحث رعایت حقوق زندانیان با همه کاستی‌ها به نحوی عمل کرده‌ایم که در دنیا سرآمد هستیم.»

به گفته آقای جهانگیر، محبوسان در زندان‌های ایران٬ از «امتیازات فراوانی» همچون «ارتباط با خانواده، تماس تلفنی، مرخصی و درمان رایگان» برخوردار هستند.

وی همچنین افزود که با آن‌ که «هزینه‌های زیادی» برای این «امتیازات» صرف می‌شود٬ «اما سازمان زندان‌ها همه این اقدامات را در راستای حفظ حقوق بشر و کرامت حقوق انسانی انجام می‌دهد.»

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی ایران اضافه کرد، زندانیان ایران در حالی از این «امتیازات» برخوردارند که «در بسیاری از کشورها زندانیان از حقوق اولیه‌شان هم مانند بهداشت، غذا و درمان محرومند و در کمتر کشوری مانند ایران این مسائل رعایت می‌شود.»

آن ‌طور که وی گفت٬ سازمان زندان‌ها در ایران علاوه بر «توجه به بهداشت و درمان زندانیان٬ به آموزش، حرفه آموزی و کمک به خانواده زندانیان هم پیشرو» است.

اصغر جهانگیر روز ۱۰ مرداد سال جاری نیز در یک نشست طرح مسئله حقوق بشر از سوی برخی کشورها درباره ایران را موضوعی سیاسی دانسته و گفته بود: «به ادعای تمامی بازدیدکنندگان خارجی از زندان‌های کشور، برنامه‌های زندانبانی ما و رعایت حقوق زندانیان در جهان کمنظیر است و شاخص‌های ما از بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر فراتر است.»

او توضیح بیشتری در این زمینه که کدام بازدیدکننده خارجی چنین اظهار نظری کرده نداده٬ چرا که از سال ۱۳۸۴ تاکنون، هیچ ‌یک از زیرمجموعه‌های سازمان ملل متحد یا سایر سازمان‌های بین‌المللی ناظر، اجازه دیدار از از بندهای زندان اوین را دریافت نکرده‌اند.

ادعای رئیس سازمان زندان‌ها در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌های مکرری از داخل زندان‌های ایران و نیز از سوی سازمان‌های حقوق بشری درباره نقض حقوق زندانیان ایران منتشر می شود.

از جمله روز ۳۱ خرداد سال جاری٬ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار گزارشی شرایط دست‌کم ۲۵ زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین را «غیرقانونی» و «غیرانسانی» توصیف کرد و از «بدرفتاری» زندانبانان با آنها خبر داد.

بر اساس این گزارش٬ «زندانیان سیاسی که در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شوند مرتباً از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم می‌شوند، برای ملاقات با فرزندان خود، حتی فرزندان خردسال، با محدودیت یا محرومیت روبه‌رو هستند، از تماس تلفنی با خانواده‌های خود محروم، و به تغذیه کافی و مناسب دسترسی ندارند.»

اوایل تابستان سال جاری نیز دادستان عمومی و انقلاب تهران خبر داد که با شکایت سازمان زندان‌ها مدیرمسئول روزنامه قانون به علت انتشار مطلبی با عنوان «۲۴ ساعت لعنتی» درباره وضعیت یکی از زندان‌های تهران «تحت تعقیب قضایی» قرار گرفته است.

روزنامه قانون در شماره روز شنبه ۲۲ تیرماه خود گزارشی از حضور یک زندانی در «مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ» منتشر کرده بود که در آن آمده بود این زندان در ۲۴ ساعت، «فقط دو ساعت» آب دارد که «بسيار بی‌كيفيت است و مناسب برای نوشيدن نيست».

در گزارش روزنامه قانون، این زندانی اعلام کرده بود که هنگام ورود به زندان سربازان به او توهین کرده‌اند و کت و کفشش را با این ادعا که ممکن است در آنها «مواد مخدر» باشد، «پاره» کرده و دور انداخته‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی با آن که بارها اعلام کرده‌اند تعداد زندانیان چندین برابر ظرفیت زندان‌های کشور است٬ هرگونه انتقاد از وضعیت بهداشتی٬ روانی حاکم بر زندان‌های ایران را تکذیب می‌کنند.

XS
SM
MD
LG