لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

پیام رفسنجانی: صداقت و خرد جمعی را جایگزین دروغ و خودمحوری می‌‌سازیم


اکبر هاشمی رفسنجانی (راست) در کنار محمدرضا عارف
اکبر هاشمی رفسنجانی (راست) در کنار محمدرضا عارف

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵ با اشاره به نتایج انتخابات هفتم اسفند خطاب به مردم نوشت که «با هم میثاق می‌بندیم که به یمن قدوم این عید تحول‌آفرین... حقیقت، صداقت، صلح‌جویی و احترام به خرد جمعی را جایگزین ناراستی، دروغ، جنگ‌طلبی و خودمحوری می‌سازیم».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اکبر هاشمی رفسنجانی در این پیام که روز شنبه، ۲۹ اسفند، منتشر شد تاکید کرد که مردم در انتخابات هفتم اسفند «صلح، دوستی و آشتی‌طلبی خویش را... با انتخاب مسئولان و نمایندگان به رخ جهانیان کشیده‌اند و همگان را به تحسین واداشته‌اند که منطق و استدلال، اساس تفکرات آنان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌هاست».

وی در پایان این پیام نوشت که «دعا می‌کنیم در سال جدید، مسلمانان و ایرانیان... از ظلم و جنایت زیاده‌خواهان و کسانی که باعث بدنامی ... اسلام و مکتب تشیّع شده‌اند، نجات یابند».

آقای هاشمی رفسنجانی روز پنج‌شنبه، ۲۷ اسفند، نیز در «دل‌نوشته‌ای» ضمن تبریک سال نو خطاب به مردم نوشته بود که سال ۹۴ با رأی خود نشان دادید که «روحانیت، بی‌مردم همچون پرکاهی» است که«حتی توان حفظ خود را هم نمی‌یابد».

وی در این پیام تاکید کرده بود که «به گوش خود شنیدیم فریاد شما را در وادار کردن به پذیرش اعتدال و برجام و به چشم خود دیدیم روی برگرداندن معنادارتان را از جاهلان افراطی در انتخابات ۹۴».

اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری با دو میلیون و ۳۰۱ هزار رای به عنوان نفر اول در استان تهران انتخاب شد و ۱۵ تن از فهرست ۱۶ نفره مورد حمایت او به مجلس خبرگان راه یافتند.

البته هشت تن از این ۱۶ نفر در دو فهرست روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم قرار دارند.

در مقابل محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نتوانستند از استان تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یابند و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز در این انتخابات شانزدهم شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نبودن محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را یک «خسارت» برای این مجلس توصیف کرد.

آقای خامنه‌ای روز ۲۸ بهمن‌ماه نیز در واکنش به کمپین‌هایی که برای رای ندادن به افراد نزدیک به او در فضای مجازی ایجاد شده بود و همچنین قرائت یادداشتی در رادیوی بی‌بی‌سی فارسی درباره این کمپین‌ها مدعی شد که «رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد، به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید».

پس از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی، بسیاری از نزدیکان او فهرست مورد حمایت آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و فهرست مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس را «لیست انگلیسی» نامیدند.

با وجود این تبلیغات، گروه‌های حامی دولت حسن روحانی و اصلاح‌طلبان توانستند در انتخابات مجلس در تهران اصولگرایان را به طور مطلق شکست دهند.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، که در انتخابات مجلس به عنوان نفر اول در تهران انتخاب شد نیز در یک پیام نوروزی از اصلاح‌طلبان کشور و «به‌ویژه» محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، به دلیل دعوت مردم به شرکت در انتخابات تشکر کرد.

وی در این پیام ابراز امیدواری کرد که دولت حسن روحانی در سال آینده با همکاری مجلس دهم «گام‌های بلندی در راه شکوفایی اقتصاد و مقابله با فقر، فساد، تبعیض و کاهش آسیب‌های اجتماعی بردارد».

تعدادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب با اشاره به ترکیب مجلس دهم ابراز امیدواری کرده‌اند که دولت حسن روحانی پس از روی کار آمدن مجلس دهم بتواند برنامه‌های خود را بهتر اجرا کند.

آن طور که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، اعلام کرده، از میان ۲۱۸ نامزدی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند، ۱۲۴ نفر یعنی ۵۷ درصد، از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند، ۷۱ کرسی در اختیار اصولگرایان است و ۲۳ نفر مستقل هستند.

XS
SM
MD
LG