لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

پیام رهنورد در آستانه دو هزارمین روز از حصر خانگی


وب‌سایت کلمه خبر داد که زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز، در آستانه دو هزارمین روز از حصر خانگی‌شان، در ملاقات با فرزندانش پیام داده است که «اگر دو هزار سال هم بگذرد جز سربلندی کشور و آزادی و عدالت برای مردم آرزویی نداریم».

بر اساس گزارش این وب‌سایت در روز پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد، ملاقات هفتگی فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با آنان این هفته و در آستانه دو هزارمین روز از حصرشان در ساختمان مجاور ساختمان «اختر»، محل حصر آنان، انجام شده است.

به گفته این وب‌سایت، ملاقات‌کنندگان وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در این دیدار دو ساعته را «صبور، آرام و در سلامت جسمی و روحیه بسیار خوب» توصیف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، خانم رهنورد پس از این که در این دیدار از اقدامات برخی جوانان در فضای مجازی درباره دو هزارمین روز حصر آنان مطلع شده گفته است: «دو هزار روز گذشته، اما اگر دو هزار سال هم بگذرد جز سربلندی کشور و آزادی و عدالت برای مردم آرزویی نداریم.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از روزهای پایانی بهمن ۸۹ و نزدیک به دو هزار روز است که بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

تنها تغییر در وضعیت آنها، انتقال محل حصر مهدی کروبی از «خانه امن» وزارت اطلاعات، به منزل او در جماران در بهمن‌ماه سال ۹۲ است.

پیش از این برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی ایران از جمله مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، محمد خاتمی، رئیس‌ جمهور پیشین، و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خواستار رفع حصر این سه نفر شده‌اند.

مهدی کروبی همچنین در نامه‌ای به حسن روحانی با تأکید بر این که رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، خواسته بود که آقای روحانی «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

در مقابل صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، گفته است که هر‌ گاه مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره حصر این دو نفر تغییر کند، دستگاه قضایی آماده برگزاری دادگاه آنان است.

از سوی دیگر اما دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است که این نهاد نمی‌تواند در شرایط کنونی در مورد حصر گزارش دهد.

صادق لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، روز یک‌شنبه، ۱۰ مرداد، در این باره گفت که که آنان «بر اساس قانون با سلب حقوق اجتماعی تنبیه شده‌اند».

پیش از این تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی‌اکبر ناطق نوری و اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرده‌اند که تصمیم درباره رفع حصر این سه نفر تنها در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای روز یک‌شنبه، ۱۲ تیرماه، در پاسخ به سؤال یک دانشجو در مورد حصر تأکید کرد که همچنان به اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «حساس» است.

XS
SM
MD
LG