لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

حمید رسایی: شکایت دادستان جرم است، نه نطق من


حمید رسایی در نطق اخیر خود در مجلس شورای اسلامی مهدی هاشمی را «آقازاده مفسدی» خواند که از «مصونیت آهنین» برخوردار است.
حمید رسایی در نطق اخیر خود در مجلس شورای اسلامی مهدی هاشمی را «آقازاده مفسدی» خواند که از «مصونیت آهنین» برخوردار است.
حمید رسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، روز شنبه، دوم دی‌ماه، در واکنش به ارجاع موضوع سخنرانی‌اش علیه هاشمی رفسنجانی به دادگاه ویژه روحانیت گفت که نطق اخیر او در مجلس «متضمن توهین به کسی نیست».

این نماینده مجلس در مقابل دادستان تهران را متهم کرده و گفته است که اعلام شکایت از او به خاطر این نطق توسط دادستانی خود «اقدامی مجرمانه» است.

آقای رسایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «البته قبول دارم نطق صریحی داشته‌ام که ظاهراً همین ویژگی آن برخی را آزرده است والا محتوای نطق بنده مطالبی است که یا در مصاحبه‌های دادستان کشور آمده و یا توسط خود آقای هاشمی یا خانواده ایشان ذکر شده است.»

حمید رسایی که از چهره‌های حامی دولت محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود، روز سه‌شنبه، ۲۸ آذر، در نطق خود در جلسه علنی مجلس مهدی هاشمی، فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، از سران حکومت ایران را «آقازاده مفسدی» خواند که همواره از «مصونیت آهنین» برخوردار بوده است.

او با اشاره به حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، مهدی هاشمی را «شاه‌کلید» این رویدادها نامید که با توصیه پدر خود از ایران خارج شد و پس از سه سال بار دیگر با توصیه او به ایران بازگشت، «چرا که پدر احساس می‌کند در سرهم‌بندی پرونده پسر در درون کشور موفق‌تر خواهد بود».

او همچنین با انتقاد از قوه قضاییه به خاطر آزادی مهدی هاشمی از زندان به قید وثیقه این تصمیم را نتیجه فشارهای خانواده هاشمی رفسنجانی دانست و در بخشی از سخنان خود نیز از خانواده هاشمی به عنوان «خانواده‌ای اختاپوسی» یاد می‌کند.

این سخنان واکنش دادستانی تهران را به دنبال داشت، به‌ طوری که دادستان با انتشار بیانیه‌ای در روز ۳۰ آذر اعلام کرد که از آقای رسایی در دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرده است.

در بیانیه دادستانی تهران، اظهارات آقای رسایی «مجرمانه» و «خلاف واقع» خوانده شده و آمده است که رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، نشان‌دهنده عدم مصونیت او در مقابل دستگاه قضایی و استقلال قوه قضائیه است.

حمید رسایی درباره این بیانیه اظهار داشت: «حتما به بیانیه دادستان تهران پاسخ می‌دهم، هر چند این که دستگاه قضایی به خاطر رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی از طرف خانواده وی در فشار است مسئله پنهانی نیست و همه این را می‌دانند.»

او با اشاره به اصل ۸۶ قانون اساسی ایران که نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در اظهار نظرات خود در مجلس آزاد می‌گذارد و دراین‌باره به آنها مصونیت قضایی می‌بخشد، گفت: «البته این که دادستان تهران از بنده بابت نطقم شکایت کرده احتمالاً حکایت از غفلت و عدم توجه وی نسبت به اصول قانون اساسی دارد، چون اصل ٨٦ قانون اساسی به صراحت می‌گوید که این اقدام آقای دادستان جرم است، نه نطق بنده.»

پاسخ هاشمی در صحن مجلس خوانده می‌شود

در همین راستا عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، امروز دو دی اعلام کرد که این هیئت با قرائت پاسخ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نطق رسایی در مجلس موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مصری گفت: «درخواست دفتر آقای هاشمی رفسنجانی مبنی بر پاسخ به نطق نماینده تهران امروز مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا هیئت رئیسه در نامه‌ای مکتوب اعلام کرد که پاسخ دادن حق آقای هاشمی است.»

به گفته او، «در این نامه به دفتر آقای هاشمی اعلام شد در صورتی که پاسخ آنان طبق ماده ۷۸ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی باشد، قرائت آن در اولین فرصت در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.»

دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه، ۲۹ آذر، در واکنش به اظهارات حمید رسایی خواستار فرصت پاسخ‌گویی از تریبون این مجلس شده بود.

در اطلاعیه‌ای که دفتر آقای هاشمی در این‌ باره منتشر کرده، نطق حمید رسایی حاوی «توهین‌ها و تهمت‌ها» توصیف شده است، اما آقای رسایی می‌گوید که نطق او در راستای ایفای وظیفه نمایندگی‌ بوده و هیچ بخشی از آن متضمن توهین به کسی نیست.
XS
SM
MD
LG