لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

ایران به اتهام «اشغالگری» از سوی عربستان سعودی پاسخ داد


حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان

یک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی سخنان وزیر امور خارجه عربستان سعودی را با «فضای مذاکرات دیپلماتیک دو کشور» در «تعارض» دانست و در مقابل به این کشور «توصیه» کرد که «مراقب توطئه‌های دشمنان منطقه باشد».

این مقام همچنین از عربستان سعودی خواسته است که به «حضور نظامی خود» در بحرین پایان دهد.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، روز دوشنبه، ۲۱ مهر، گفته بود که ایران برای حل بحران سوریه باید نیروهای «اشغالگر» خود را از این کشور بیرون بکشد.

حسین امیرعبداللهیان، معاون خاورمیانه وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا به سخنان وزیر خارجه عربستان مبنی بر «اشغالگر» خواندن ایران پاسخ داده و گفت که «جمهوری اسلامی ایران بارزترین کشور منطقه در مبارزه با تروریسم است».

وی اضافه کرد: «به عربستان توصیه می‌کنیم مراقب توطئه‌های دشمنان منطقه باشد و از فرصت نقش‌آفرینی مثبت در منطقه غافل نشود.»

وزیر خارجه عربستان همچنین گفته بود که «اگر ایران می‌خواهد به بخشی از راه حل تبدیل شود، بایستی نیروهای خود را از سوریه خارج کند، همین کار را در مناطق دیگر نیز باید انجام دهد، چه یمن و چه عراق.»

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سخنان نیز گفت که تهران به دولت و مردم عراق، سوریه و منطقه در مبارزه با تروریسم در چارچوب حقوق بین‌الملل کمک می‌کند.

کشورهای سنی عربی حاشیه خلیج فارس از جمله خود عربستان در جنگ داخلی سوریه از شورشیان مخالف رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند. درمقابل ایران یکی از حامیان اصلی حکومت بشار اسد است.

آقای امیرعبداللهیان درباره اتهام دخالت ایران در یمن نیز گفت: «آن چه در یمن رخ می‌دهد موضوع داخلی این کشور است.»

جمهوری اسلامی ایران در یمن نیز متهم به حمایت از نیروهای شیعی حوثی هست که روز ۲۱ سپتامبر وارد صنعا، پایتخت یمن، شدند.

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه سخنان خود گفت: «اگر ریاض به حضور نظامی خود در بحرین پایان می‌داد، تحقق راه حل سیاسی در این کشور، توقف سرکوب مردم و گفت‌وگوی ملی به وقوع می‌پیوست.»

این سخنان مقامات دو کشور ایران و عربستان در حالی بیان می‌شود که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی برخی از مسئولان و تحلیل‌گران ایرانی برای بهبود روابط دو کشور ابراز امیدواری کرده‌اند.

در همین زمینه به تازگی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با سعود الفیصل، همتای عربستانی خود، در نیویورک دیدار کرده بود، دیداری که آقای ظریف از آن به عنوان سرفصلی تازه در روابط میان ایران و عربستان یاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG