لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

وزیر دفاع ایران: توسعه همکاری با روسیه می‌تواند برای ثبات منطقه موثر باشد


حسین دهقان، وزیر دفاع ایران
حسین دهقان، وزیر دفاع ایران

حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، لغو ممنوعیت تحویل سیستم دفاع ضدهوایی اس ۳۰۰ به ایران توسط روسیه را «ترجمان اراده سیاسی رهبران دو کشور» برای توسعه همکاری در همه زمینه‌ها دانست. به گفته او، این نوع همکاری می‌تواند در استقرار ثبات و امنیت در منطقه موثر باشد.

همزمان با سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به روسیه، در روز دوشنبه، ۲۴ فروردین، خبرگزاری روسی اینترفکس خبر داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، فرمانی را امضا کرده که طی آن ممنوعیت تحویل سامانه ضدهوایی اس ۳۰۰ به ایران از خاک روسیه یا از راه حریم هوایی و دریایی روسیه برداشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای شمخانی روز دوشنبه تلویحا دلیل صدور این فرمان از سوی رئیس جمهوری روسیه را «شکل‌گیری شرایط جدید» به دنبال «سیاست‌های ثبات‌آفرین جمهوری اسلامی در سطح منطقه و بین‌الملل» دانسته است.

تصمیم جدید ولادیمیر پوتین برای رفع موانع تحویل اس ۳۰۰ به ایران پس از آن گرفته می‌شود که روسیه به همراه شماری دیگر از قدرت‌های جهانی به تازگی با ایران به تفاهمی در مورد مناقشه هسته‌ ای جمهوری اسلامی رسید.

مسکو سال ۲۰۰۷ به دنبال قراردادی ۸۰۰ میلیون دلاری با جمهوری اسلامی متعهد شد که سامانه دفاعی موشکی اس ۳۰۰ را در اختیار ایران قرار دهد.

این قرارداد اما به‌ خاطر تصویب قطعنامه تحریم ایران در سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ که فروش یا انتقال موشک و سامانه‌های موشکی به ایران را ممنوع می‌ساخت هیچ‌گاه اجرا نشد، امری که اعتراض ایران را برانگیخت تا جایی که تهران از مسکو درخواست غرامت چهار میلیارد دلاری کرد.

موشک‌ ضدهوایی اس ۳۰۰ قادر است هواپیما‌ها را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد و دستیابی ایران به این سامانه می‌تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند.

در همین حال ساعاتی پس از انتشار خبر فرمان رئیس جمهوری روسیه، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل مخالفت خود را با لغو ممنوعیت تحویل این موشک به ایران اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، در سخنان روز دوشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، خود همچنین با اشاره به امضای «توافق‌نامه» اخیر میان وزارتخانه‌های دفاع ایران و روسیه گفت که «تهدیدات فرامنطقه‌ای و گسترش فعالیت‌های تروریستی گروه‌های تکفیری» ضرورت گسترش همکاری‌ها بین دو کشور را افزایش داده است.

در جریان سفر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به ایران در دی‌ماه ۹۳، وزرایدفاع دو کشور یک تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مقابله با انواع تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی، برگزاری رزمایش مشترک، دیدار شناورهای نظامی از بنادر یکدیگر، مبارزه با دزدان دریایی در دریای خزر و آب‌های بین‌المللی از جمله مفاد این تفاهم‌نامه بود.

XS
SM
MD
LG