لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

ایران به عربستان: به سیاست‌هایی که منطقه را به آتش کشیده خاتمه دهید


یک روز پس از اظهار نظر وزیر خارجه سعودی درباره توافق اتمی و اقدامات ایران در منطقه، سخنگوی وزارت خارجه ایران این گفته‌ها را «اتهامات واهی» توصیف کرده و از این کشور خواست «به سیاست‌هایی که منطقه را به آتش کشیده خاتمه دهند».

در پی دیدار سلطان سعودی با رئیس جمهور آمریکا، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز جمعه، ۱۳ شهریورماه، با تاکید بر حمایت این پادشاهی از توافق اتمی با ایران گفت: «ما اکنون یک مشکل کمتر در مقابله با این کشور داریم.»

آقای جبیر افزود که عربستان سعودی از اکنون می‌تواند «بیشتر بر فعالیت‌های شرورانه ایران در منطقه» خاورمیانه تمرکز کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:47 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یک‌شنبه، ۱۵ شهریور، ضمن واکنش منفی به این اظهار نظر در مقابل عربستان را متهم کرد که به «گروه‌های افراطی و تروریست» کمک می‌کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، در این باره گفت: «همسایگان ما به جای این گونه سخنان... به سیاست کمک به گروه‌های افراطی و تروریست... پایان دهند.»

او در ادامه افزود که «اتخاذ مواضع واقع‌بینانه و سازنده» لازمه «حفظ آرامش و امنیت منطقه» است.

جمهوری اسلامی که در سوریه آشکارا و با تمام نیرو از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و در یمن به حمایت تسلیحاتی از شورشیان حوثی متهم است همواره از سوی همسایگان عربش به دخالت در امور کشورهای منطقه، به‌ویژه کشورهای عربی همچون بحرین و یمن متهم شده است.

در مقابل عربستان سعودی در سال‌های اخیر مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای ایران در موضوعات مختلف مانند بحران سوریه، یمن و عراق بوده است.

عربستان در سوریه از گروه‌های اپوزیسیون و شورشی حمایت می‌کند و در یمن از دولت منصور هادی که به دست حوثی‌ها از پایتخت این کشور بیرون رانده شد، و به این ترتیب ایران و عربستان در چند نقطه از منطقه خاورمیانه باواسطه در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، پیش از این حمایت خود را از توافق اتمی با ایران اعلام کرده بودند، اما همزمان گفته بودند که نگران‌اند جمهوری اسلامی از پولی که پس از رفع تحریم‌ها به دست می‌آورد، برای دامن زدن به بی‌ثباتی در منطقه استفاده کند.

XS
SM
MD
LG