لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

ایران به یمن: به جای اتهام‌زنی به مطالبات مشروع مردم پاسخ دهید


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۹ تیرماه، در واکنش به اتهام دولت یمن در مورد فعالیت‌های تروریستی و دخالت در امور این کشور این اتهامات را «مردود و غیرقابل قبول» دانست و به مقامات یمنی توصیه کرد در عوض به مطالبات مردم خود پاسخ دهند.

این پاسخ ایران واکنشی است به اتهامات روز چهارشنبه مقامات یمنی مبنی بر فعالیت «یک حلقه جاسوسی» منتسب به جمهوری اسلامی و همچنین دخالت در امور داخلی کشور یمن.

در همین زمینه خبرگزاری رسمی یمن روز چهارشنبه از دستگیری اعضای این «حلقه جاسوسی» که توسط «یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران رهبری می شد» خبر داد.

آن طور که خبرگزاری رویترز به نقل از این خبرگزاری گزارش می‌دهد، جاسوسانی که یمن می‌گوید حقوق‌بگیر ایران بوده‌اند علاوه بر شاخ آفریقا در یمن نیز فعالیت داشته و «مرکز عملیاتی آنها» در صنعا، پایتخت یمن، بوده است.

رویترز می‌گوید پس از این گزارش خبرگزاری رسمی یمن رئیس جمهور این کشور نیز ضمن آن که از جمهوری اسلامی خواسته است در امور داخلی این کشور دخالت نکند هشدار داده است که «دیگر بس است، یمن را به حال خود بگذارید».

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، تمام این اتهامات را «مردود و غیرقابل قبول» دانسته و به مقامات یمنی توصیه کرده است به جای این «ادعاها» به مطالبات مشروع مردم یمن پاسخ دهند.

علاوه بر این که ایران بارها از سوی کشورهای عربی و به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس به فعالیت تروریستی و جاسوسی در خاک آنها متهم شده، هشدار یمن درست در روزی گزارش شد که در پی حادثه تروریستی در بلغارستان اسرائیل نیز انگشت اتهام را به سوی تهران گرفت.

بنیامین نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز چهارشنبه به فاصله اندکی پس از حادثه انفجار در اتوبوس حامل جوانان اسرائيلی در بلغارستان که به مرگ هفت تن انجامید، ايران را متهم کرد و گفت که «همه شواهد» دلالت بر دخالت ایران در این انفجار دارد.

آقای مهمان‌پرست روز پنج‌شنبه برای این اتهام نیز پاسخی مشابه داشته و حتی تلویحا اشاره کرده که اسرائیل خود باعث و بانی این حادثه تروریستی در بورگاس بلغارستان بوده است.

او گفت: «رژيم صهيونيستي حتي حاضر است با به خطر انداختن جان افرادي در درون سرزمين اشغالي يا بيرون از آن، سناريوهاي سياسي خود را پيگيري كند.»

جمهوری اسلامی همواره خود را «بزرگ‌ترین قربانی تروریسم» خوانده و در قضیه ترور «دانشمندان هسته‌ای» در تهران انگشت اتهامش را به سوی اسرائیل و آمریکا گرفته است، نکته‌ای که رامین مهمان‌پرست نیز بی‌اشاره به آن نگذشته است.
XS
SM
MD
LG