لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۵

ادامه واکنش به کری: الزامات دفاعی ایران، «خارج از صلاحیت آمریکا»


حسین دهقان
حسین دهقان

در ادامه واکنش‌ها به پیشنهاد تازه وزیر امور خارجه آمریکا به جمهوری اسلامی در مورد باز بودن باب مذاکره برای حل مناقشات تازه بین تهران و جامعه بین‌الملل، از جمله مسئله آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک، روز شنبه نیز چند مقام بلندپایه ایران به جان کری تاختند.

وزیر دفاع ایران اعلام آمادگی وزیر خارجه آمریکا برای مذاکرهدرباره آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی را «ناشی از استیصال آمریکایی‌ها و ناتوانی آنها در حفاظت و حمایت از متحدان منطقه‌ای» دانست و جانشین فرمانده سپاه پاسداران نیز تاکید کرد که «صحبت درباره الزامات دفاعی ایران خارج از صلاحیت آمریکایی‌هاست».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین دهقان، وزیر دفاع، روز شنبه، ۲۱ فروردین، گفته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، را «ناشی از استیصال آمریکایی‌ها و ناتوانی آنها در حفاظت و حمایت از متحدان منطقه‌ای» دانست و مقامات آمریکایی را متهم کرد که تلاش می‌کنند با «تقویت ایران‌هراسی» بیشتر به کشورهای منطقه سلاح بفروشند.

وی همچنین مقامات آمریکایی را متهم کرد که در امور داخلی کشورهای منطقه «دخالت می‌کنند» و «گروه‌های تکفیری مانند داعش و طالبان» را «راه‌اندازی» و تغذیه می‌کنند.

آقای دهقان گفت: «آمریکایی‌ها اگر به دنبال امنیت و آسایش در منطقه‌ای هستند یک راه حل بیشتر ندارد، این که آنجا را تخلیه کنند، مدافع جریان‌های تکفیری نباشند و از آنها حمایت نکنند.»

وی اضافه کرد: «اگر کری قدری تأمل ‌کند این قدر یاوه نخواهد گفت و کمتر دچار فراموشی و تحلیل غلط خواهد شد.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، پنج‌شنبه شب پس از دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به نگرانی کشورهای عرب منطقه و آمریکا از آزمایش‌های موشکی ایران گفت که واشینگتن و متحدانش آماده همکاری با تهران برای حل مسالمت‌آمیز مناقشات جاری از جمله این موضوع هستند.

مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز جمعه در واکنش به این سخنان گفته بود که «آمریکایی‌ها در رویای سریال برجام‌ها» از جمله در حوزه «سلب اقتدار دفاعی و تضعیف قدرت موشکی» جمهوری اسلامی هستند.

در همین حال حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، نیز روز شنبه گفت که «صحبت درباره الزامات دفاعی ایران خارج از صلاحیت آمریکایی‌هاست» و توانمندی موشکی جمهوری اسلامی «هیچ گاه مورد معامله، مذاکره و مصالحه قرار نخواهد گرفت».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای سلامی تاکید کرد که «صنعت موشکی مسیر رشد و پیشرفت خود را طی می‌کند و تابع تصمیمات درونی نظام و تحت امر» رهبر جمهوری اسلامی است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و تعدادی از نزدیکان او در هفته‌های گذشته بر افزایش توان موشکی ایران تاکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG