لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

ایران موضع دبیرکل جدید اتحادیه عرب را «عجولانه و غیرسازنده» خواند


بهرام قاسمی
بهرام قاسمی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در واکنش به اظهار نظر دبیرکل اتحادیه عرب درباره ایران او را به فرافکنی و بیان اظهاراتی «عجولانه و غیرسازنده» متهم کرد.

آن طور که در گزارش پرس‌تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان وابسته به جمهوری اسلامی، آمده است، دبیرکل اتحادیه عرب روز یک‌شنبه گذشته در مصاحبه‌ای با یک نشریه عربی‌زبان ترجیع‌بند اتهامات اعراب علیه تهران را تکرار کرده است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحدیه عرب، در مصاحبه خود با روزنامه مصری الاهرام تهران را به «مداخله» در امور داخلی کشورهای عرب از جمله یمن و بحرین متهم کرده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که تغییر مدیریت در اتحادیه عرب و از راه رسیدن آقای ابوالغیط، سیاستمدار مصری، که روز یک‌شنبه گذشته کار خود را در این مقام آغاز کرد به معنای تغییر خط مشی این اتحادیه در برابر جمهوری اسلامی نخواهد بود.

پیشتر نبیل العربی، رئیس پیشین اتحادیه عرب، نیز دست‌کم در چند نوبت همین اتهام را علیه ایران تکرار کرده بود.

از جمله در جلسه این اتحادیه که روز یک‌شنبه بیستم دی‌ماه ۹۴ برگزار شد ایران را متهم کرد که به «اقدامات تحریک‌آمیز» دست می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبیل العربی از تمامی دیپلمات‌های حاضر در این جلسه خواست تا «موضعی مشترک، قوی، و صریح اتخاذ کرده و از ایران بخواهند تا تمامی اَشکال مداخله در امور کشورهای عربی را متوقف کند».

این اتهامی است که کشورهای عربی به‌ویژه در چند سال گذشته بارها درباره ایران تکرار کرده و همواره ایران را به واکنش در این زمینه واداشته‌اند.

این بار نیز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه، ۱۴ تیرماه، در واکنش به این اتهام‌زنی گفت که دبیرکل اتحادیه عرب «مواضعی بی‌اساس» را تکرار و فرافکنی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، او گفت: «به آقای دبیرکل توصیه می‌کنیم کارنامه گذشته اتحادیه عرب را مورد بررسی بیشتری قرار دهند و از فرافکنی در خصوص مشکلات منطقه و جهان اسلام پرهیز نمایند.»

به گفته بهرام قاسمی، در حال حاضر خطر «مشترک» برای کل جهان اسلام «صهیونیست‌ها و گروه‌های تروریستی» است و از همین رو «امت اسلامی» باید بر این خطر مشترک متمرکز شوند.

ایران بر سر بحران‌ سوریه با عربستان سعودی و برخی دیگر کشورهای عربی اختلاف دارد: در حالی که تهران در کنار روسیه خود را متحد حکومت بشار اسد می‌داند و از آن دفاع می‌کند، ریاض خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت است.

در یمن نیز جمهوری اسلامی حامی اقلیت شیعه این کشور یعنی شورشیان حوثی است، در حالی که در جبهه مقابل عربستان سعودی ریاست ائتلافی علیه این اقلیت مسلح را بر عهده دارد و بارها مواضع آنها را بمباران کرده است.

XS
SM
MD
LG