لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

پاسخ ایران به اتحادیه عرب: اساسا نیازی به دخالت در کشورها نداریم


سخنگوی وزارت خارجه ایران بیانیه نشست سران اتحادیه عرب درباره «دخالت» جمهوری اسلامی در امور کشورهای منطقه را تکرار ادعاهای «بی‌ثمر و واهی» خوانده و از آن «ابراز تاسف و ناخرسندی» کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز پنج‌شنبه، دهم فروردین، بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی «اساسا نیازی به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها ندارد و همواره به حسن همجواری، احترام به حق حاکمیت دولت ها و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها پایبند است».

آقای قاسمی همچنین گفت که سران اتحادیه عرب «به جای پرداختن جدی به مهم ترین معضلات منطقه و جهان اسلام و خطرات مشترکی که تمام کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند... به بیراهه می‌روند و در تشخیص دوست از دشمن به عمد یا به سهو دچار خطا می‌شوند».

وی همچنین از این که اتحادیه عرب، به گفته او، «با قلب واقعیت» درصدد جایگزین کردن ایران به جای اسرائیل به عنوان «دشمن» کشورهای اسلامی است ابراز تاسف کرد.

بیست و هشتمین اجلاس سران اتحادیه عرب با حضور سران ۱۸ کشور عربی در سواحل بحرالمیت در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی امان، پایتخت اردن، چهارشنبه شب با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

اعضای این اتحادیه در بیانیه پایانی خود ایران را «مداخله‌گر» در امور منطقه خواندند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، نیز ایران را متهم کرد که شبه نظامیانی را برای فعالیت علیه این کشور «به خدمت گرفته» است.

برخی از سخنرانان نشست اتحاديه عرب همچنین از دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمريکا، خواستند تا نقش ايران در منطقه را محدود کند.

این نشست در آستانه دیدارهای جداگانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با رهبران مصر و اردن در ماه آینده میلادی انجام می‌شود.

سران اتحادیه عرب همچنین اعلام کردند که اگر مذاکرات صلح فلسطین ضامن برپایی دولت مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل باشد از آن حمایت می‌کنند.

روابط ایران و اتحادیه عرب به تبع تیره شدن روابط ایران و کشورهای عرب منطقه در سال‌های گذشته تیره تر شده است.

این اتحادیه پیش از این نیز در بیانیه های خود از ایران به عنوان «تهدیدی جدی» برای صلح و امنیت منطقه نام برده و جمهوری اسلامی را به دخالت در امور منطقه متهم کرده است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریور ۹۵، مواضع آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علیه عربستان را «ستیزه‌جویانه و شرم‌آور» توصیف کرده و آن را «با شدیدترین عبارت‌ها» محکوم کرده بودند.

آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۵ شهریور همان سال در پیام شدیداللحنی به مناسب مراسم سالانه حج، رهبران عربستان را با صفاتی چون «شیطان‌هایی خرد و حقیر»، «بی‌دین و بی‌وجدان»، «گمراه» و «روسیاه»، «فتنه‌انگیز» و «از خدا بی‌خبر»، «طواغیت» و «شجره خبیثه ملعونه» خطاب کرده بود.

مناسبات ایران با تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی، پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن تیره‌تر شده است.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی که عربستان از مهم‌ترین حامیان گروهی از شورشیان آن کشور است.

در یمن روندی معکوس حاکم است و در حالی که ائتلافی به رهبری ریاض دست به حملات هوایی علیه شورشیان حوثی، برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی زده، مقام‌های ایرانی از شورشیان حوثی حمایت کرده و در عین حال بارها به «ارسال سلاح» برای آنها متهم شده‌اند.

در همین حال عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، در نشست اتحادیه عرب، ایران را «حامی تروریسم در منطقه» خواند.

مقام‌های ایرانی به تازگی گفت‌وگوهایی را با کویت و عمان انجام داده‌اند، گفت‌وگوهایی که پس از دیدار وزیر خارجه کویت از تهران و رد و بدل شدن برخی پیام‌ها میان طرف‌ها صورت گرفت.

وزارت خارجه ایران نیز سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور، به عمان و کویت را «نشانه حسن نیت» و «بیانگر علاقه‌مندی به داشتن روابط مطلوب و متوازن» دانسته است.

در همین حال شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، در نشست سران اتحادیه عرب از گفت‌وگوهای«سازنده» با ایران استقبال کرد.

XS
SM
MD
LG