لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

واکنش وزارت خارجه به سخنان ترامپ و نتانیاهو: «تکرار ادعاهای پوچ»


سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی را «تکرار ادعاهای پوچ و بی‌ارزش» خواند و گفت که ایران در چارچوب توافق اتمی وین «با جدیت تمام» به برنامه اتمی خود ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، گفت که این سخنان «حاوی هیچ نکته جدیدی جز تکرار ادعاهای پوچ و بی ارزش درباره برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران نبود».

وی تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی «بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته ای ایران صحه گذاشته» و این «واقعیت به طور مکرر توسط کشورهای مختلف نیز مورد تایید قرار گرفته است».

آقای قاسمی اضافه کرد: «واقعیت تلخ آن است، این سخنان و ادعاهای ناروا توسط رژیمی تکرار می‌شود که به هیچ قانون و مقررات بین المللی پایبند نیست و صدها کلاهک در زرادخانه هسته ای خود دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین اسرائیل را «بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه و جهان» خوانده و تاکید کرد که «پرونده قطور جنایات بی پایان و اقدامات غیرانسانی‌اش علیه مردم مظلوم فلسطین و دیگر همسایگان در گزارشات متعدد سازمان ملل منعکس است».

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، در نشست مشترک با نخست وزیر اسرائیل توافق اتمی وین را «یکی از بدترین توافق‌هایی» خواند که تاکنون دیده است.

دونالد ترامپ همچنین به بنیامین نتانیاهو قول داد که ایران هرگز اجازه نخواهد یافت به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند.

بنیامین نتانیاهو نیز در این نشست از تغییر رویکرد واشینگتن در مواجهه با ایران استقبال کرده و گفت که «فکر می‌کنم که می‌توانیم تهاجم و خطر ایران را به عقب برانیم».

دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی سال گذشته میلادی برای ریاست‌ جمهوری نیز گفته بود که توافق با ایران «بدترین معامله ممکن» بوده و اگر به قدرت برسد آن را پاره خواهد کرد.

در همین حال مقام‌های دولت آمریکا از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، از «بازبینی کامل» این توافق سخن گفته اند، این در حالی است که مقام‌های ایران توافق وین را یک قرارداد بین‌المللی خوانده و گفته‌اند که توافق قابل بازنگری نیست.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۹ بهمن گفته بود کهدونالد ترامپ می خواهد ایران را بترساند، ولی تهران از «تهدید» نمی‌هراسد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز در سخنان خود در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن دونالد ترامپ را «تازه‌کار» خوانده و گفت که «هر کس با زبان تهدید با این ملت سخن بگوید، ملت ایران او را پشیمان خواهد کرد».

رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به این اظهارات حسن روحانی با لحنی تهدیدآمیز گفت که او بهتر است «مواظب باشد».

دونالد ترامپ پیش از این نیز با اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران، به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که «با آتش بازی نکند».

XS
SM
MD
LG