لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

پیش‌بینی «تصویب» بستن پرونده نظامی ایران در شورای حکام آژانس


رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به بخش‌هایی از پیش‌نویس قطعنامه قریب‌الوقوع گروه ۵+۱ پیش‌بینی کرد که این قطعنامه روز ۲۴ آذر در شورای حکام آژانس تصویب و در پی آن پرونده ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌‌ام‌دی» بسته شود.

خبرگزاری صداوسیما روز سه‌شنبه، ۱۷ آذر، خبر داد که پیش‌نویس قطعنامه گروه ۵+۱ در سه صفحه در اختیار اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بندهای ۹ و ۱۱ و ۱۳ این قطعنامه را سه بند «کلیدی» آن توصیف کرد.

به گفته آقای نجفی، طبق بند ۹ این پیش‌نویس، شورای حکام آژانس «به این امر توجه می‌کند که تمام فعالیت‌ها در نقشه راه» اجرا شده‌اند و «بررسی» این شورا درباره موضوع ابعاد نظامی احتمالی پیشین در برنامه اتمی ایران را «خاتمه می‌دهد».

وی گفت که طبق بند ۱۱ این پیش‌نویس، از روز اجرای توافق اتمی وین، تمامی ۱۲ قطعنامه قبلی شورای حکام از جمله دو قطعنامه «پی‌‌ام‌دی» که در نوامبر ۲۰۱۱ و سپتامبر ۲۰۱۲ تصویب شدند «فسخ» و تمام‌شده تلقی می‌شوند.

به گفته آقای نجفی، «فسخ» قطعنامه‌های «پی‌‌ام‌دی» شورای حکام به این معنی است که مدیرکل آژانس «دیگر در مورد پی‌ام‌دی وظیفه‌ای ندارد» و «تنها» درباره اجرای توافق اتمی وین یا بروز مشکلی خاص در اجرای این توافق گزارش خواهد داد.

وی اضافه کرد: «در بند ۱۳ نیز شورای حکام موضوع «اجرای پادمان و قطعنامه‌های (قبلی) شورای امنیت» را از روز اجرای برجام از دستورکار خارج و به جای آن اجرای برجام در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ را جایگزین می‌کند».

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال پیش‌بینی کرد که این پیش‌نویس روز سه‌شنبه، ۲۴ آذر، «بدون تغییر» تصویب شود.

روسیه و ایران روز دوشنبه، ۱۶ آذر، اعلام کردند که تهران و گروه ۵+۱ درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ارائه به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کرده‌اند.

از روز پنج‌شنبه هفته گذشته، پس از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران، نشست کارشناسان ایران و گروه ۵+۱ در وین برای گفت‌وگو درباره متن قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام آژانس برگزار شده بود.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش خود از «پی‌‌ام‌دی» اعلام کرد که جمهوری اسلامی دست‌کم تا انتهای سال ۲۰۰۳ میلادی برای ساخت چاشنی انفجاری هسته‌ای تلاش کرده، اما این فعالیت‌ها از حد مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات علمی فرا‌تر نرفته ‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال تأیید کرد که پس از سال ۲۰۰۹ نشانه معتبری از فعالیت مرتبط با ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ایران پیدا نکرده ‌است.

اعضای تیم مذاکره اتمی ایران از این گزارش ابراز «خوشحالی» کرده و اعلام کردند که این گزارش به سفید نزدیک‌تر است.

با این حال چند روز پس از انتشار گزارش رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر داد که ایران به «برخی نقاط منفی» این گزارش اعتراض کرده است.

در همین حال ۲۳ نماینده مجلس روز سه‌شنبه در تذکری به حسن روحانی، رئیس جمهور، خواستار «پاسخگویی قاطع و صریح» به اتهامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران شدند.

جواد کریمی قدوسی، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، و اسماعیل کوثری از جمله امضاکنندگان این تذکر هستند.

در این میان حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، نیز در سرمقاله روز سه‌شنبه این روزنامه نوشت که بر اساس پیش‌نویس قطعنامه گروه ۵+۱ پرونده پی‌ام‌دی برای ایران «برای همیشه باز» خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG