لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

گزارش «۳۰ هزار جاسوس ایران» از دسترس خارج شد


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در چند نوبت از دستگیری چند ده جاسوس کشورهای خارجی در ایران خبر داده است
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در چند نوبت از دستگیری چند ده جاسوس کشورهای خارجی در ایران خبر داده است
یکی از مقام‌های رسمی کتابخانه کنگره ایالات متحده می‌گوید گزارشی که اخیراً درباره وزارت اطلاعات ایران منتشر شد و مورد استناد بسیاری قرار گرفت به دلیل «عدم استفاده از منابع موثق» از دسترس خارج شده است.

سایت «پروپابلیکا» می‌نویسد که ‌این ادعای بی‌پایه در تحقیق یاد شده که وزارت اطلاعات ایران ۳۰ هزار نفر را در استخدام خود دارد، مورد استناد بسیاری از رسانه‌ها از جمله شبکه «سی‌ان‌ان» و دیگر رسانه‌ها قرار گرفت.

گزارش فوق که از جانب یکی از دوایر زیرمجموعه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تهیه شده است نخست روی یک سایت دولتی غیرعمومی منتشر شد و چندی بعد در اوایل ماه جاری میلادی به بیرون درز کرد و در دسترس عموم قرار گرفت.

حال با پیدا شدن ایرادهای جدی در مورد سندیت این پژوهش، گزارش منتشر شده از دسترس خارج شده است.

دیوید آزبورن، مدیر بخش پژوهش فدرال، در ای‌میلی تأکید می‌کند: «این گزارش بعد از آن از دسترس خارج شد که کارکنان این بخش به قسمتی از متن برخوردند که نیازمند اصلاح بوده، اما گویا در بررسی‌های اولیه فراموش شده بود.»

وی در ادامه از عزم گروه برای بازنشر این سند خبر می‌دهد: «به محض این که گزارش مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت، مجددا منتشر خواهد شد.»

آزبورن به طور دقیق مشخص نکرد که قسمت مورد نظر برای اصلاح کجای گزارش بوده است.

در بخشی دیگر از گزارش یاد شده یک زوج به عنوان جاسوس وزارت اطلاعات ایران معرفی شده‌اند. در این گزارش، ادعا شده است که «آن خدابنده»، زنی بریتانیایی، و شوهر ایرانی وی به نام «مسعود خدابنده» برای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کار می‌کنند.

مسعود خدابنده از اعضای بُریده از سازمان مجاهدین خلق است که در سال‌های اخیر به صف مخالفان سرسخت این سازمان پیوست. در گزارش فوق عکس این زوج نیز منتشر شده بود.

اما، به ظاهر، منبع ادعای جاسوسی این زوج برای دولت ایران مقاله‌ای بوده که در سال ۲۰۰۷ روی وب‌سایت یک خاخام طرفدار مجاهدین خلق به نام «دنیل زاکر» منتشر شده بود. وب‌سایت آقای زاکر در حال حاضر غیرفعال است.

مقاله این خاخام آمریکایی نیز با استناد به مطلبی به تاریخ سال ۲۰۰۵ در یک سایت هوادار مجاهدین خلق به نشانی iranterror‪. ‬com نوشته شده است که آن سایت نیز هم اکنون غیرفعال است.

در سایت فوق ادعا شده بود که خدابنده و همسرش مأموران وزارت اطلاعات ایران هستند، اما هیچ منبعی برای این ادعا ذکر نشده بود.

در واکنش به انتقادات مطرح شده پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز واکنش نشان داد. آن اجکومب، سخنگوی این وزارتخانه، به سایت پروپابلیکا گفته است: «ما معتقدیم که یافته‌های این گزارش موجب غنی شدن گفت‌و‌گو‌ها و نظرات سیاستگذاران خواهد شد.»

این مقام رسمی وزارت دفاع ایالات متحده از ارائه توضیحات بیشتر در این باره خودداری کرده است.

در واکنش به انتشار گزارش درباره وزارت اطلاعات ایران، مسعود خدابنده در مطلبی که بر روی سایت هافینگتون پست منتشر شد از این گزارش و استناد آن به منابع هوادار مجاهدین به شدت انتقاد کرد.

آن خدابنده نیز در این باره به سایت پروپابلیکا گفته است که او و همسرش در حال حاضر تصمیمی برای اقدام قانونی «به دلیل هزینه‌های آن» ندارند. این زوج همچنین عدم ذکر نام نویسنده گزارش را به عنوان دلیلی دیگر برای متوقف کردن شکایت خود ذکر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG