لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

اتهام‌زنی متقابل از طرف ایران در پاسخ به حمله کشورهای عربی


غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل
غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل

سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان اتهام‌زنی ۱۱ کشور عربی مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای عربی و حمایت از گروه‌های تروریستی را «مضحک»، «واهی و بی‌پایه» و «بی‌پایه و اساس» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا در روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان، غلامعلی خوشرو، سفیر ایران، در این نامه همچنین این کشورها را متهم کرد که خود «پرورش‌دهنده و صادرکننده افراط‌گرایی و تفکر تکفیری» هستند.

به گفته آقای خوشرو، این کشورها «با حمایت بی‌دریغ نظامی و مالی خود از تجاوزگری صدام حسین، جنگی هشت ساله را بر ایران تحمیل کردند،... و در نهایت دورویی، خود در حال بمباران کردن مردم بی‌گناه یمن هستند».

سفیر ایران در سازمان ملل اتهام این ۱۱ کشور عربی به ایران مبنی بر حمایت از تروریسم را نیز «بی‌پایه و اساس» و «تقلیدی کودکانه» از اتهامات مشابهی دانست که دیگر کشورها به خاطر حمایت از فلسطین به ایران وارد می‌کنند.

وی اضافه کرد: «مضحک است که رژیم‌هایی که خود پرورش‌دهنده و صادرکننده افراط گرایی و تفکر تکفیری به عراق، سوریه و دیگر کشورها هستند، اینک ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند.»

۱۱ کشور عربی روز دوشنبه، ۲۴ آبان، در نامه‌ای که در مجمع عمومی سازمان ملل توزیع شد، ایران را متهم کرده بودند که با حمایت از «تروریسم» و مداخله مداوم در امور داخلی کشورهای عربی، باعث تنش و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این نامه ایران را به حمایت از شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن و دخالت در امور داخلی بحرین متهم کرده و در آن به شرکت حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه به حمایت از بشار اسد نیز اشاره شده است.

امارات متحده عربی این نامه را تهیه کرده و نمایندگان کشورهای بحرین، مصر، اردن، کویت، مراکش، عمان، قطر، عربستان سعودی، سودان و یمن آن را امضا کرده بودند.

در مقابل آقای خوشرو اتهام حمایت مالی و تسلیحاتی ایران از گروه‌های شیعه حوثی در یمن را «واهی و بی‌پایه» خوانده و این کشورها را متهم کرد که «با تحمیل یک محاصره کامل بر یمن شبیه محاصره غزه، این کشور را در آستانه نابودی قرار داده‌اند».

نماینده ایران در سازمان ملل، در نامه خود به دبیرکل این سازمان همچنین دخالت ایران در امور داخلی بحرین را رد کرد.

در این نامه اعلام شده که «حمایت مستشاری» ایران از نیروهای نظامی در سوریه نیز بر اساس درخواست دولت این کشور و در چارچوب حقوق بین‌الملل و حق دفاع مشروع و بند ۵۱ منشور ملل متحد انجام شده است.

آقای خوشرو در این نامه تاکید کرده که ایران ادعاهای امارات متحده عربی در مورد سه جزیره ایرانی دو تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی که در نامه ۱۱ کشور عربی تکرار شده را «به رسمیت نمی‌شناسد».

وی همچنین در واکنش به «نام ساختگی برای خلیج فارس» که در نامه ۱۱ کشور عربی به آن اشاره شده نیز تاکید کرد که نام خلیج فارس «در اشاره به پیکره آبی میان ایران و شبه جزیره عربی ریشه عمیق در تاریخ دارد و از حدود پانصد سال پیش از آغاز تمدن مسیحی مورد استفاده بوده است».

روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن تیره شده است.

پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در دی‌ماه سال ۹۴ علاوه بر این کشور، تعداد دیگری از کشورهای عربی نیز سفرای خود را از تهران فراخواندند.

در حالی که ایران از بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند، تعداد زیادی از کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی از مخالفان آقای اسد حمایت می‌کنند.

ایران در یمن از شیعیان حوثی حمایت می‌کند که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌ جمهوری یمن، را که دولتش هنوز مشروعیت بین‌المللی دارد، مجبور به ترک پایتخت کردند.

در ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی به طرفداری از عبدربه منصور هادی در یمن وارد جنگ شدند تا مانع پیشروی شبه نظامیان شیعه حوثی شوند.

XS
SM
MD
LG