لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

پاسخ قوه قضاییه به اظهارات کمیسر سازمان ملل: «ادعاهای غیرواقعی»


محمدجواد لاریجانی
محمدجواد لاریجانی

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران روز جمعه اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر «عدم همکاری» جمهوری اسلامی با این نهاد را «نادرست و ادعاهای غیرواقعی» خوانده و ادعا کرد که بارها از کمیسر سابق و فعلی برای سفر به ایران رسما دعوت کرده، اما جوابی نگرفته است.

این نهاد همچنین بدون اشاره به دیگر سخنان زید رعدالحسین، کمیسر سازمان ملل، مانند «مشکلات بنیادی» در روند قضایی در ایران و اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال، اعلام کرد که در گذشته به این «ادعاها مکررا و به طور تفصیلی» پاسخ داده و «از تکرار مجدد آنها خودداری» می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران روز جمعه، ۲۶ شهریور، در اطلاعیه‌ای سخنان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل را «نادرست و ادعاهای غیرواقعی» خوانده و از این سخنان «اظهار تاسف و تعجب» کرد.

این ستاد اعلام کرد که از سال ۲۰۱۳ میلادی «تعاملاتی» با کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل داشته که از جمله آنها «دعوت رسمی مکرر» از کمیسر عالی سابق و فعلی برای سفر به ایران است.

در این اطلاعیه از انجام چهار دور گفت‌وگو بین هیئت جمهوری اسلامی و مقامات دفتر کمیسرعالی، دو دیدار دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و یک دیدار وزیر خارجه ایران با کمیسر عالی به عنوان دیگر «تعاملات» جمهوری اسلامی با این نهاد نام برده شده است.

زید رعدالحسین، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه، ۲۳ شهریور، از «عدم همکاری» برخی کشورها از جمله ایران با این شورا انتقاد کرده بود.

به گفته وی، مقام‌های جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۳ میلادی (سه سال پیش) به بازرسان این نهاد بین‌المللی اجازه بازدید از ایران را نداده‌اند.

با این حال ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران در اطلاعیه خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی در اوایل سال ۲۰۱۶ با سفر هیئتی از دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران «موافقت» و اعلام کرده که دفتر کمیسر عالی در مشورت با نمایندگی دائم ایران در ژنو، «تاریخ مناسب و مورد توافق طرفین» را برای انجام سفر اعلام کند، اما «تاکنون هیچ پاسخ و واکنشی از سوی این دفتر» ارائه نشده است.

دفتر حقوق بشر قوه قضاییه ایران در پاسخ خود همچنین اشاره کرده است که مقام گزارشگری ویژه برای کشورها را اصلا قبول ندارد.

بر اساس این بیانیه، جمهوری اسلامی با وجود مواضع خود مبنی بر «رد مکانیسم گزارشگری کشوری» حقوق بشر، تاکنون «همکاری‌های مختلفی» با گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انجام داده که از جمله آنها «پاسخ به مکاتبات» و «انجام دو دور گفت‌وگوی تخصصی و فنی» هیئت‌های جمهوری اسلامی با گزارشگر ویژه از سپتامبر ۲۰۱۴ به بعد است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، روز شنبه، ۱۳ شهریور، در واکنش به انتخاب عاصمه جهانگیر، فعال حقوق بشر پاکستانی، به عنوان گزارشگر جدید حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، انتصاب گزارشگر ویژه را «غیرموجّه و مردود» و «ناشی از استانداردهای دوگانه و برخوردهای گزینشی» خوانده بود.

در دوران مأموریت احمد شهید، گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، نیز جمهوری اسلامی هیچ گاه به او اجازه سفر به ایران را نداد.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما در سال ۹۳ از دیدار مقامات «قضایی و دیپلماتیک» ایران با احمد شهید خبر داده بودند.

به گفته مقام‌های سازمان ملل، از سال ۲۰۰۵ تاکنون ایران به نمایندگان این سازمان اجازه نداده که برای بررسی اوضاع حقوق بشر به کشور بروند.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران در اطلاعیه خود همچنین اعلام کرد که «به سایر ادعاها و اتهامات» مطرح شده در اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل «مکررا و به طور تفصیلی» پاسخ داده است و از «تکرار مجدد آنها خودداری» می‌کند.

اشاره ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران می‌تواند به سخنان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره «مشکلات بنیادی» در روند قضایی در ایران و انتقاد از شمار اعدام‌ها در ایران و اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال باشد.

XS
SM
MD
LG