لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

روحانی به ناتوانی در حمایت کامل از هنرمندان اذعان کرد


رئیس جمهوری ایران ضمن اذعان به ناتوانی دولت خود در حمایت همه‌جانبه از هنرمندان کشور، از «تنگ‌نظران» و کسانی که از مطرح شدن آثار سینما و موسیقی ایران در عرصه جهانی «خرسند نیستند» انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی شامگاه پنج‌شنبه، دهم تیر، در جمع گروهی از هنرمندان گفت: «این که موسیقی هنرمند ایرانی در سالن‌های بزرگ موسیقی جهان شنیده شود و این که فیلم‌های ایران در عرصه جهانی مطرح شوند، افتخاری برای ایران و ایرانی است و معلوم نیست چرا برخی از این موضوع خرسند نیستند.»

وی با تاکید بر این که دولت «با همه توان پشتیبان اصحاب فرهنگ و هنر خواهد ماند»، در عین حال اعلام کرد که «همه توان‌ها و قدرت‌ها در قوه مجریه جمع نیست».

آقای روحانی همچنین گفت که «هنر خلاق با آزادی و امنیت کامل امکان‌پذیر است» و «با دل ترسان نمی‌توان کار هنری بزرگ تحویل جامعه داد».

وی با بیان این که «نباید از تنگ‌نظران بهراسیم»، افزود که «باید نشاط و امید را در میان جامعه حفظ و با فداکاری اجازه نداد آنانی که به مسیر دیگری فکر می‌کنند، در جامعه یاس و ناامیدی ایجاد کنند».

این گفته‌های آقای روحانی در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در هفته‌های گذشته از «ترویج و تجلیل» از هنرمندان به قول او «بدون اعتقاد و ولنگار» و همچنین از آن چه «ولنگاری دستگاه‌های فرهنگی» می‌داند انتقاد کرده است.

در همین حال چندین ماه است که موضوع لغو تعدادی از کنسرت‌ها با دستور دادستان‌ها، موضوع مناقشه وزارت ارشاد و قوه قضائیه است و وزیر ارشاد دولت روحانی هم به ناتوانی وزارتخانه خود از حمایت از هنرمندان اذعان کرده است.

در پی اهدای دو جایزه جشنواره کن به فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی هم برخی از رسانه‌های اصولگرا شدیدا به این فیلم حمله کردند.

از جمله روزنامه کیهان در مطلبی اصغر فرهادی را به ساخت فیلم «سفارشی» برای کشورهای اروپایی متهم کرده و مدعی شد که در این فیلم «تلاش برای دفاع از شرافت و غیرت خانوادگی، تعصب و خشونت تلقی شده» و «هرگونه دفاع از حریم خانه و خانواده نیر نامشروع جلوه می‌کند».

در همین زمینه حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، روز دوشنبه، سوم خرداد، گفت که فیلم «فروشنده» در ایران با «ملاحظات داخلی» اکران خواهد شد. آقای نوش‌آبادی پس از آن اعلام کرد که سخنانش در این باره به درستی منعکس نشده است.

رئیس جمهوری ایران شامگاه چهارشنبه نیز در جمع گروهی از دانشجویان گفت که «حرکت معکوس بازگشت نخبگان به ایران» آغاز شده و طی ماه‌های گذشته «۲۰۰ نخبه که حدود ۵۰ نفر آنان در ده دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده‌اند به کشور بازگشته‌اند».

وی با اشاره به تلاش دولت برای «تعامل سازنده با کشورهای جهان و برداشتن موانع و سیم خاردارها» افزود: «البته گام برداشتن در مسیر رفع موانع آسان نیست و... هر گامی که دولت در این مسیر برمی‌دارد با مشکلات و طعنه ‌زبان‌های ناروا و الفاظ درشتی مواجه می‌شود».

آقای روحانی با این حال خطاب به دانشجویان گفت که «نباید بهراسید و عقب‌نشینی کنید و مطمئن باشید و شک نکنید که در نهایت پیروز می‌شویم».

بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی)، ایران از نظر مهاجرت نخبگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه و توسعه‌نیافته مقام نخست را داشت.

دو سال پیش نیز رضا فرجی دانا، وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، گفته بود که هر سال حدود ۱۵۰ هزار ایرانی پراستعداد کشور را ترک می‌کنند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز روز پنج‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۹۴، گفته بود که افرادِ به گفته او «کم‌سواد و شعارگوی» مانع فعالیت تحصیل‌کرده‌های «خوب و دلسوز» خارج از کشور می‌شوند.

در سال‌های گذشته برخی از متخصصان ایرانی از جمله امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه آستین تکزاس، و حمید بابایی، دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه لی‌یژ بلژیک، پس از بازگشت به ایران زندانی شده‌اند.

شماری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران مقیم خارج نیز پس از روی کار آمدن حسن روحانی به ایران سفر کردند، اما درنهایت بازداشت و روانه زندان شدند.

حسین نورانی‌نژاد، سراج‌الدین میردامادی، سعید رضوی فقیه، ساجده عرب‌سرخی و مصطفی عزیزی از جمله این افراد هستند که در بیش از دو سال گذشته پس از بازگشت به ایران بازداشت‌ شده‌اند.

XS
SM
MD
LG