لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

مشاور روحانی تبریک توییتری او به یهودیان را تکذیب کرد


در حالی که رسانه‌های جهان پیام توییتر منتسب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به «یهودیان جهان» به مناسبت سال نو عبری را «بی‌سابقه» دانسته و آن را به طور گسترده بازتاب داده‌اند، مشاور آقای روحانی می‌گوید که رئیس جمهور ایران اصلا حساب «رسمی» توییتر ندارد.

محمدرضا صادق، مشاور رئیس جمهوری ایران، وجود حساب «رسمی» توییتری به نام آقای روحانی را رد کرده، اما در عین حال در مصاحبه با خبرگزاری «فارس» گفته است که در زمان کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری، فعالان ستاد انتخاباتی او حساب‌هایی در شبکه توییتر باز کرده و در آنها به نام آقای روحانی مطالبی را توییت می‌کرده‌اند.

به گفته آقای صادق، بعضی از این حساب‌های توییتری غیررسمی گشوده شده به نام حسن روحانی در ایام کمپین انتخاباتی او هنوز نیز فعالند.

در این میان اما وب‌سایت رسمی حسن روحانی نادرست بودن این پیام شادباش به یهودیان را تکذیب نکرده است. دو وب‌سایت رسمی آقای روحانی تکذیبیه‌ای را بازتاب نداده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز روز پنج‌شنبه، چهاردهم شهریور، نوشته است: «هنوز هیچ یک از منابع رسمی در نهاد ریاست جمهوری در مورد این پیام و اصالت آن اظهار نظر نکرده‌اند... انتشار این پیام به نام حسن روحانی بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته و رسانه‌های دنیا آن را بی‌سابقه دانسته‌اند...».

در توییت منتسب به حسن روحانی که شامگاه چهارشنبه، همزمان با تحویل سال عبری، منتشر شد آمده است: «در حالی که خورشید در تهران غروب می‌کند، من برای همه یهودیان، به‌ویژه یهودیان ایران، روش هشانای مبارکی را آروزمندم.»

ذیل این پیام نیز یک مرد یهودی در کنیسه‌ای در ایران در حال نیایش با ردای یهودیان دیده می‌شود.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در ساعات اخیر چند بار پس از خبر حضور چهارشنبه شب باراک اوباما در یک کنیسه یهودیان در سوئد و حضور در آیین سال نو عبری، پیام توییتری منتسب به حسن روحانی را نیز بازتاب داد.

آقای اوباما عبارت عبری «شانا تووا»، سال نو مبارک، را نیز بیان کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز این گزارش را منعکس کرده و آن را نوعی پیام همزمان باراک اوباما و حسن روحانی به یهودیان به مناسبت سال نو عبری تعبیر کرده است.

در همین حال رسانه‌های اسرائیل، مانند وای‌نت، هاآرتص و رادیو و تلویزیون‌های اسرائیل، اکثراً بدون اشاره به اظهارات آقای صادق، پیام منتسب به حسن روحانی را به طور گسترده بازتاب داده و آن را شادباشی «غیرمنتظره» تعبیر کرده‌اند.

روحانیون مسلمان ایرانی همواره سال نو عبری و برخی مناسبت‌های دیگر را به نماینده یهودیان ایران درمجلس شادباش گفته و حتی مواردی وجود داشته است که روحانیون یا شخصیت‌های ایرانی مسلمان با حضور در کنیسه یهودیان، برای آنها سخنرانی کرده و اعیاد یهودی را شادباش گفته‌اند.

یهودیان بیش از ۲۷۰۰ سال سابقه زندگی در اسرائیل دارند و طبق قانون جمهوری اسلامی نیز شهروند متساوی‌الحقوق به حساب می‌آیند.

در اسرائیل نیز بیان شادباش به ملت ایران به مناسبت‌هایی مانند نوروز امری مسبوق به سابقه است.

از زمانی که حییم هرتصوگ در اوایل دهه نود میلادی رئیس جمهوری اسرائیل بود، او و سپس روسای جمهوری بعدی، مانند موشه کاتساو، یهودی‌ زاده یزد در ایران، و شیمون پرز پیوسته برای نوروز ایرانیان پیام شادباش فرستاده‌اند.

آقای پرز همچنین در پی انتخاب حسن روحانی، گفته بود تا جایی که در مورد آقای روحانی مطالبی آموخته، می داند که او شخصیتی اعتدال‌گراست.

با جشن سال نو عبری، اعیاد پاییزه یهودیان آغاز شده و هفته آینده با «یوم کیپور» روزه بزرگ و سپس با عید هشت روزه «سایبان‌ها» ادامه خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG