لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

حمله مشاور روحانی به گروه احمدی‌نژاد و نامزدهای جمنا


در دولت حسن روحانی، اکبر ترکان همواره از اصلی‌ترین منتقدان محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش بوده است.
در دولت حسن روحانی، اکبر ترکان همواره از اصلی‌ترین منتقدان محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش بوده است.

اکبر ترکان٬ از مشاوران رئیس جمهوری ایران، می‌گوید محمود احمدی‌نژاد و طرفدارانش نه به «جمهوری» اسلامی، بلکه به «حکومت اسلامی» اعتقاد دارند و از انتخابات و رای مردم فقط به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند.

او همچنین اشاره کرد که پرونده حمید بقایی در قوه قضائیه همچنان مفتوح است و تنها نقطه اشتراک نامزد‌های «جمنا» تلاش برای رای نیاوردن حسن روحانی در انتخابات اردیبهشت‌ماه است.

آقای ترکان روز شنبه، ۱۹ فروردین، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از برخی «تخلفات» حمید بقایی در زمان مسئولیتش در «شورای عالی مناطق آزاد و ویژه» سخن گفته و افزود که در این رابطه پرونده قضایی برای وی تشکیل شده است.

وی اجاره ساختمان‌های مناطق آزاد از سوی بقایی به موسسه‌ خودش به نام «خانه ایرانیان» آن‌ هم به «ثمن بخس» را از جمله «تخلفات» وی اعلام کرد.

آقای ترکان افزود که این موسسه ۱۵ دستگاه از خودرو‌های مناطق آزاد را نیز در اختیار گرفته بود که «توانستیم با حکم پلیس و نیروی انتظامی این خودروها را توقیف کنیم.»

وی در عین حال این «تخلفات» حمید بقایی را در مقایسه با تخلفات شخص احمدی‌نژاد «جزئی» دانسته و گفت: «رئیس ایشان [محمود احمدی‌نژاد] تخلفات بسیار بیشتری داشته، اما آیا کسی حاضر است پرونده وی را مورد پیگیری قرار دهد؟»

حمید بقایی با حمایت محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام آمادگی کرده است.

بقایی و احمدی‌نژاد از چندی پیش با حمله به دولت حسن روحانی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و شروع به دفاع از عملکرد خود در دولت‌های نهم و دهم کرده‌اند.

در تحلیل این فعالیت‌های انتخاباتی، اکبر ترکان می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد «یک جریان است که در طیف‌هایی از جامعه طرفدار دارد»، جریانی که «رای مردم را اصل نمی‌داند.»

ترکان اضافه کرد که آنها معتقدند «ولایت [فقیه] به تنهایی می‌تواند به حکومت برسد و هر کسی هم که مخالف این تفکر است، اشتباه می‌کند.»

به گفته وی، نگاه محمود احمدی‌نژاد و «جبهه پایداری» به «حکومت اسلامی» است، نه به «جمهوری» اسلامی: «آنها جمهوری اسلامی و جمهوریت را جدی نمی‌گیرند.»

علاوه بر تیم محمود احمدی‌نژاد٬ طیف متنوع و گسترده‌ای از محافظه‌کاران از مدت‌ها پیش در قالب تشکلی به نام «جمنا» فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که تاکنون پنج نامزد نهایی این تشکل مشخص شده است.

آقای ترکان در مصاحبه خود اعضای این تشکل را افرادی ناهمگون معرفی می‌کند که «برای این افراد مهم نیست که چه کسی از میان‌شان رئیس جمهور شود، برای آنها فقط این مهم است که آقای روحانی برای دور دوم به ریاست جمهوری نرسد.»

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اضافه کرد که نامزد‌هایی که «توسط جمنا انتخاب شدند و مورد تائید قرار گرفتند، شباهتی به یکدیگر ندارند و اتفاقا زاویه‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند.»

از ابراهیم رئیسی٬ تولیت آستان قدس رضوی، به عنوان جدی‌ترین نامزد محافظه‌کاران در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نام برده می‌شود.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های محافظه‌کار٬ آقای رئیسی در رای‌گیری داخلی «جمنا» توانسته از دیگر نامزد‌های محافظه‌کار پیشی بگیرد.

XS
SM
MD
LG