لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۵

انتقاد دوباره روحانی از دولت سابق: «نفت را بردند و خوردند»


حسن روحانی: هم‌اکنون تجهیزات نفتی حدود یک‌دهم قیمت زمان تحریم ها خریداری می‌شود.
حسن روحانی: هم‌اکنون تجهیزات نفتی حدود یک‌دهم قیمت زمان تحریم ها خریداری می‌شود.

رئیس جمهوری ایران با تاکید بر این که برخی در دولت قبل به بهانه دور زدن تحریم‌های غرب «میلیاردها دلار» از پول کشور را «خوردند»، گفت که «لااقل کسی پیدا شود و بگوید، این پول ‏چه شده و دست چه کسی است؟»

به گزارش وب‌سایت ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی شامگاه چهارشنبه، دوم فروردین، در سفر به استان خراسان جنوبی در دیدار با گروهی از جوانان گفت: «ما مردمی نیستیم که بخواهیم از خرد، تدبیر و عقلانیت فاصله گرفته و افراد زورمند و جنگ‌طلبی ‏را که در دنیا خوی تجاوزگری دارند، بی‌جهت تحریک کنیم.»

آقای روحانی با اشاره به تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران در دولت سابق افزود: «ما خواستار عزت مردم ‏هستیم، اما آیا، عزت به این است که ما آزاد نباشیم که نفت خود را چگونه و به چه کشوری بفروشیم؟»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وی اضافه کرد: «برخی در آن دوران اعلام کردند که ما تحریم را دور می زنیم و نتیجه آن این شد که برخی نفت را بردند، دادند و ‏خوردند که رقم آن بالغ بر میلیاردها دلار بوده است.»

آقای روحانی تاکید کرد: «ما نمی‌گوییم که این پول را شما به مردم بازگردانید، اما لااقل کسی پیدا شود و بگوید که این پول ‏چه شده و دست چه کسی است؟»

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که هم‌اکنون تجهیزات نفتی حدود یک‌دهم قیمت زمان تحریم ها خریداری می‌شود.

به گفته آقای روحانی، در دوران تحریم‌ها جمهوری اسلامی مجبور بود برای خرید اجناس از خارج از کشور پول را از طریق صرافی‌ها جابه‌جا کند و به روش‌های «دوران قاجار» بازگشته بود.

حسن روحانی پیش از این نیز دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که با «بی‌عقلی‌ها» باعث تحریم ایران شده و در این دوره عده‌ای «تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را بردند و خوردند و ملت ایران را دور زدند».

مقامات دولت پیش از این بارها از فسادهای ناشی از دور زدن تحریم ها سخن گفته اند و چندین پرونده نیز در قوه قضائیه ایران تشکیل شده که پرونده بابک زنجانی و دکل نفتی موسوم به فورچونا مشهورترین آنها است.

حجت‌الله میرزایی، معاون وزیر کار ایران، نیز در شهریورماه سال گذشته اعلام کرده بود که سه نفتکش به قیمت ۲۸ میلیون دلار که از واسطه یونانی و با دور زدن تحریم‌ها خریداری شده بود، با وجود پرداخت پول، درنهایت تحویل ایران نشده است.

جز پرونده بابک زنجانی، بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۱، نیروی انتظامی با وجود فروش یک محموله نفت خام به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار و دریافت بهای آن، از پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران خودداری کرده است.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، ۲۸ فروردین ۹۵، گفته بود که «نهادها و افراد مختلف» که در دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل تحریم فروش نفت ایران، از دولت نفت تحویل گرفته بودند تا بفروشند، «حتی یک دلار» از پول آن را برنگردانده‌اند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، نیز پیش از این گفته بود که ۷۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های کشور طی پنج تا شش سال «خورده و قورت داده شده است».

XS
SM
MD
LG