لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

معاون روحانی:‌ هیچ روزنامه‌نگاری در ایران به دلیل روزنامه‌نگاری دستگیر نشده است


الهام امین‌زاده
الهام امین‌زاده

معاون حقوقی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز شنبه، ۱۹ مهرماه، با تاکید بر سخنان پیشین آقای روحانی انکار کرد که روزنامه‌نگاران در ایران «به دلیل روزنامه‌نگاری» بازداشت و زندانی می‌شوند.

آقای روحانی در سفر خود به نیویورک، برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود فکر نمی‌کند که کسی در ایران به خاطر فعاليت‌های روزنامه‌نگاری‌اش بازداشت شده باشد.

این موضع رئیس جمهور واکنش‌های بسیاری برانگیخت.

از جمله پس از این گفته او، ۱۳۵ روزنامه‌نگار ایرانی با امضای نامه‌ای به حسن روحانی، از گفته‌های او در مورد انکار وجود روزنامه‌نگار زندانی در ایران انتقاد کرده و آن را یادآور «تحریف و انکار واقعیت» توصیف کردند.

در همین زمینه الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور ایران، روز شنبه در مصاحبه کوتاهی با خبرگزاری تسنیم درباره واکنش‌ها به سخنان آقای روحانی گفت: «من به صورت کلی می‌توانم پاسخ دهم و چیز جزئی در این زمینه نمی‌توانم بگویم، یعنی چیزی نداریم که بگوییم.»

وی در ادامه تاکید کرد که «فقط می‌توانم بگویم که هیچ روزنامه‌نگاری در کشور به دلیل روزنامه‌نگاری دستگیر نشده است».

خانم امین‌زاده هیچ توضیحی درباره این موضع دولت روحانی نداده است.

این در حالی است که هم‌اکنون تعدادی از روزنامه‌نگارانی که پس از اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دستگیر و زندانی شده‌اند، از جمله احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، مهرداد سرجویی، علیرضا رجایی و کیوان صمیمی همچنان در زندان به سر می‌برند.

برخی روزنامه‌نگاران نظیر ریحانه طباطبایی و مرضیه رسولی نیز سال گذشته برای اجرای احکامی که پیش از این برای‌شان صادر شده بود احضار و زندانی شدند.

سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگاری که بر اساس گزارش‌ها همزمان با مراسم تحلیف حسن روحانی از فرانسه به تهران بازگشته بود، پس از بازگشت به ایران، بازداشت و به شش سال زندان محکوم شد.

برخی از روزنامه‌نگاران از جمله صبا آذرپیک، جیسون رضائیان و یگانه صالحی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی بازداشت و آزاد شده‌اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در آخرین گزارش خود که به اجلاس ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد شد، با نام بردن از روزنامه‌نگارانی که اخیرا بازداشت شده‌اند نوشته است که دولت ایران به‌رغم پذیرفتن پیشنهادهای چهار سال قبل برای اصلاح قوانین خود در زمینه آزادی بیان همچنان به محدودیت‌های گسترده در این موارد ادامه می‌دهد.

حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود و پس از آن در سال گذشته وعده‌هایی را در مورد مطبوعات و رسانه‌ها در ایران داد که از جمله آنها «آزادی دادن به رسانه‌ها برای مقابله با فساد»، «واگذاری مسائل حوزه رسانه‌ها به صنف» یا «ایجاد محیطی امن» برای فعالان مطبوعاتی بود.

XS
SM
MD
LG