لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

ابراز یأس روحانی از اجلاس ژنو ۲ به دلیل حضور «حامیان» تروریسم


حسن روحانی روز چهارشنبه به مقصد داووس در سوئیس پرواز کرد
حسن روحانی روز چهارشنبه به مقصد داووس در سوئیس پرواز کرد
رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه، دوم بهمن‌ماه، پیش از سفر به داووس در سوئیس با اشاره به حضور «حامیان تروریست‌ها» در کنفرانس سوریه که در شهر ژنو در حال برگزاری است در مورد نتیجه این اجلاس ابراز ناامیدی کرد.

به گفته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به نقل از خبرگزاری مهر، از آنجا که «برخی حامیان تروریست‌ها» در اجلاس ژنو ۲ برای سوریه حضور دارند، نمی‌توان به «ایجاد ثبات موثر» در این کشور امیدوار بود.

آقای روحانی گفت: «از مجموعه قرائن برمی‌آید که نمی‌توان امید چندانی به اجلاس ژنو ۲ در مبارزه با تروریسم داشت.»

حسن روحانی مقصود خود از «حامیان» تروریسم حاضر در اجلاس ژنو را روشن نکرده است، اما ایران و دیگر حامیان حکومت بشار اسد در کنار او همواره از ناراضیان در سوریه و طرف درگیر با این حکومت در جنگ داخلی به عنوان تروریست یاد کرده‌ است.

اظهار نظر این مقام بلندپایه ایرانی درباره اجلاس ژنو ۲ که هم‌اکنون تمام نگاه‌ها را به عنوان راه حلی برای بحران سه ساله سوریه به خیره کرده در حالی منتشر می‌شود که ایران قرار بود خود در این اجلاس حضور داشته باشد.

با این حال شامگاه دوشنبه،‌ بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، ۲۴ ساعت پس از دعوت از ایران به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه این دعوت را پس گرفت.

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه تهدید کرده بود که در صورت عدم لغو دعوت‌نامه ایران، در این مذاکرات بین‌المللی صلح شرکت نخواهد کرد. همچنین آمریکا بر موافقت علنی ایران با توافق‌نامه کنفرانس ژنو ۱ اصرار کرد.

کنفرانس ژنو ۱ سال گذشته برگزار شده بود و در آن بر سر تشکیل دولت یا شورای حکومتی انتقالی در سوریه با توافق دولت و مخالفان این کشور به دنبال کناره‌گیری بشار اسد موافقت شده بود.

این موضوعی است که معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به آن اشاره کرده و پیش‌بینی کرده است که «نشست نمایشی ژنو ۲» به نتیجه‌ای نرسد.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه، با اشاره به لغو دعوت‌نامه ایران برای شرکت در اجلاس ژنو ۲ گفته است: «از آنجا که آمریکا تصور می‌کند با اعمال فشار و اتخاذ تصمیمات یک‌جانبه می‌تواند بحران سوریه را به نحوی که در راستای اهداف آمریکاست حل و فصل کند، فشار فراوانی را به دبیرکل وارد کردند برای این که ایران در اجلاس شرکت نکند.»

این در حالی است که به گفته فرحان حق، جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، بان گی مون بر این باور بوده است که پیش از دعوت تهران به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، به تفاهمی شفاهی با وزیر خارجه ایران بر سر پایه‌های مذاکرات این کنفرانس رسیده است.

مذاکرات مقدماتی نشست صلح سوریه موسوم به «ژنو ۲» از روز چهارشنبه، دوم بهمن‌ماه، در شهر مونترو در سوئیس در شرایطی آغاز می‌شود که دیپلمات‌ها و مقام‌های بین‌المللی از یک سو و مقام‌های سوری از سوی دیگر در مورد آن «نگرانی‌ها» و «هشدارهایی» را بیان کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG