لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

روحانی: عدم رابطه ایران و آمریكا تا قیامت نخواهد بود


رئیس جمهوری ایران در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا با تاکید بر این که «در شرایط مناسب» مسئله رابطه ایران و آمریكا حل خواهد شد، گفت که عدم رابطه و شرایط ایران و آمریكا «تا قیامت نخواهد بود».

بر اساس متن این مصاحبه که روز جمعه، ۲۸ شهریور، در وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری ایران منتشر شده، حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند سفر رئیس جمهور آمریکا به ایران را پیش‌بینی کند، تصریح کرد: «به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریكا تا قیامت كه نخواهد بود.»

وی اضافه کرد: «به هر حال زمانی در یک شرایط مناسبی، در دوره این دولت یا دولت بعدی و یا بعد از آن، مسئله ایران و آمریكا حل خواهد شد و این گونه نیست كه ۱۰۰ سال دیگر هم همین طور باشد.»

به گفته آقای روحانی، در شرایطی كه منافع ایران بر این قرار بگیرد كه شرایط و روابط کشور با آمریكا عوض شود، «آن روز هر دولتی در ایران سركار باشد قاعدتا بر مبنای منافع کشور تصمیم می‌گیرد».

اظهار نظر صریح حسن روحانی درباره رابطه با آمریکا در زمانی منتشر می‌شود که همزمان با سفر او به نیویورک موضوع احتمال ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز روز ۲۷ شهریور از قول یک مقام رسمی دولت آمریکا گفت که گرچه برنامه‌ای برای دیدار میان حسن روحانی و باراک اوباما در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک چیده نشده، ولی بسته به انتخاب ایران، رئیس ‌جمهوری آمریکا برای چنین دیداری آماده است.

در همین زمینه رئیس جمهوری ایران نیز گفت که فعلا برنامه‌ای برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا ندارد، با این حال تاکید کرد که در دنیای سیاست همه چیز امكان‌پذیر است.

آقای روحانی در مصاحبه خود تصریح کرد: «اراده دولت من بر این است كه سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم و شرایط را برای این كه دو ملت بتوانند به هم نزدیک‌تر شوند فراهم كنیم.»

وی با تاکید بر این که به آینده باید بیشتر نگاه كنیم تا گذشته افزود: «رابطه نزدیک دو ملت ایران و آمریکا می‌تواند خیلی از مشكلات را حل كند. رابطه نزدیک‌تر می‌تواند راه‌های جدیدی را پیش روی سیاستمداران آمریکا بگذارد.»

سخنان آقای روحانی در حالی است که دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و مکالمه تلفنی روسای جمهور دو کشور در سال گذشته، مخالفت برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله فرمانده سپاه پاسداران را به دنبال داشت.

به دنبال این مکالمه تلفنی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز ۱۲ مهرماه ۱۳۹۲ گفت که از اقدامات دیپلماتیک مقامات دولت ایران در سفر نیویورک حمایت می‌کند، اما برخی از این اقدامات هم «به‌جا نبود».

آقای روحانی درباره بازداشت یک خبرنگار آمریکایی و همسرش در ایران نیز گفت: «به هر حال این همه زندانی در دنیا هستند و تعدادی ایرانی هم توسط آمریكایی ها در زندان به سر می‌برند، ممكن است افرادی هم در ایران زندانی باشند.»

وی در عین حال گفت که از طریق وزیر دادگستری «نداشتن مشكل» برای همه زندانیان را پیگیری می‌کند.

جيسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست در ايران، يگانه صالحی، همسر او که خود خبرنگار روزنامه اماراتی «نشنال» است و نیز دو نفر ديگر روز ۳۱ تير سال جاری بازداشت شدند.

روزنامه آمریکایی واشینگتن ‌پست در ۳۰ مردادماه خبر داد که یک عکاس خبری که همراه جیسون رضاییان، خبرنگار آن در تهران، و همسرش، یگانه صالحی، بازداشت شده بود، به قید وثیقه آزاد شده است.

آقای روحانی همچنین درباره هماهنگی ایران و آمریکا برای پرواز هواپیماهای آمریکایی بر ضد گروه «خلافت اسلامی» نیز گفت که اگر این هماهنگی با ارتش و دولت عراق انجام شود كافی است.

وی اضافه کرد: «اگر هم بدون هماهنگی انجام بدهد از نظر ما محكوم است و اساسا فكر نمی كنم نیازی به این موضوع باشد، اگر بخواهیم كمكی انجام دهیم این كمک را به مردم و دولت و ارتش عراق انجام می‌دهیم.»

آقای روحانی همچنین گفت که ایران از اعزام نیروی زمینی آمریکا به عراق حمایت نمی‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح دوشنبه، ۲۴ شهريور، گفته بود که درخواست آمریکا برای همکاری علیه گروه «خلافت اسلامی» را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG