لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

تاکید روحانی بر اهمیت «استقلال حوزه‌های علمیه» از حکومت


رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه ضمن تاکید بر استقلال حوزه‌های علمیه کشور از حکومت گفت که دولت او انتظار ندارد حوزه‌های علمیه «دولتی» شوند و «در هر مسئله‌ای به حمایت از دولت بپردازند».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حسن روحانی شامگاه چهارشنبه، ۶ اسفند، در جمع تعدادی از روحانیون در سالن اجتماعات مدرسیه فیضیه شهر قم تاکید کرد که «اگر حوزه‌های علمیه استقلال خویش را از دست دهند دیگر نمی‌توانند انتظار مردم و جامعه را برآورده کنند».

گفته‌های آقای روحانی درباره استقلال حوزه‌های علمیه در حالی است که از پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، حکومت ایران و اکثر مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه روابطی بسیار نزدیک داشته‌اند.

در عین حال در سال‌های گذشته دخالت حکومت جمهوری اسلامی در امور حوزه‌های علمیه موجب انتقاد برخی از مراجع تقلید منتقد حکومت نیز شده است.

از جمله پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید قم، در پیامی ابراز امیدواری کرد که دولت آقای روحانی «حافظ استقلال حوزه، به ویژه نهاد مرجعیت، از روزمرگی قدرت و سیاست باشد».

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال ۸۹ در سفری به شهر قم بدون بر زبان آوردن نامى، از كسانى كه به گفته او به نام استقلال در پى قطع كردن رابطه حوزه و نظام جمهوری اسلامی هستند انتقاد كرده بود.

«همان گونه که حمایت حوزه‌های علمیه از دولت برای ما مهم است نقد آنها نیز برای ما مهم است، چرا که طبیعی است ما اشتباه کنیم.»
حسن روحانی

آقای روحانی روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «همان گونه که حمایت حوزه‌های علمیه از دولت برای ما مهم است نقد آنها نیز برای ما مهم است، چرا که طبیعی است ما اشتباه کنیم.»

گفته‌های آقای روحانی پس از آن بیان می‌شود که در هفته‌های گذشته برخی از روحانیون سرشناس قم از جمله آیت‌الله محمد یزدی، رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان، به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی، شدید انتقاد کرده‌اند.

دو تن از مراجع تقلید مقیم قم، آیت‌الله نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی، نیز روز ۱۵ بهمن در درس خارج فقه خود به صدور مجوز وزارت ارشاد برای انتشار آلبومی اعتراض کردند که به گفته آنها در آن یک زن آواز خوانده است.

انتقاد آنها به انتشار آلبوم «تو را ‌‌ای کهن بوم و بر دوست دارم» توسط نشر چشمه بود که با خوانندگی همزمان و دوصدایی محسن کرامتی و نوشین طافی به بازار موسیقی عرضه ‌شد.

انتقاد این مراجع تقلید در حالی بود که برخی از منتقدان دولت حسن روحانی از جمله حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد، و مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران در مجلس، تایید کرده بودند که در این آلبوم تک‌خوانی زنان وجود ندارد.

«نباید تنها دو مصداق امر به معروف و نهی از منکر را در نظر بگیریم»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «محبت و برادری، توسعه کشور، اشتغال جوانان در کشور، محیط زیست و نجات کشور در این آب و هوا و گرد و غبار معروف است یا خیر؟ آیا آلودگی هوا منکر است یا خیر؟ این‌ها مسائلی است که باید در حوزه به آنها پرداخته شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی توصیف مسائل و تشریح امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه حوزه ذکر کرد و افزود: «وقتی به دنیا می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر باید بدانیم که آنها نیز معروف و منکرهایی دارند که با ما تفاوت دارد و زیرپا گذاشتن حقوق مردم از منکرات بزرگ است.»

وی تاکید کرد: «چرا باید از هزار مصداق این فرایض، تنها به دو مصداق چسبیده و بقیه را فراموش کنیم و باز کردن معروف‌ها و منکر‌ها بر عهده علما و فضلای حوزوی است.»

در سال‌های گذشته امر به معروف و نهی از منکر در ایران بیشتر به مسائلی مانند مسائل فرهنگی نظیر پوشش زنان، روابط دختران و پسران، سینما و موسیقی اطلاق شده است.

در همین حال نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۶ مهر با وجود مخالفت دولت، کلیات طرح ۲۴ ماده‌ای «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را تصویب کردند.

دیدار با مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

آقای روحانی در دیدار با اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه نیز گفت: «دولت هیچ عهدی را فراموش نکرده ‌و حتماً به عهد و پیمان خود وفادار خواهد بود، ولی باید فرصت و زمان لازم داده شود.»

بر اساس خبر منتشر شده از سوی دفتر رئیس جمهوری ایران، بر «لزوم وحدت و اتحاد در شرایط کنونی» تأکید کرد و افزود: «نمی‌توان با انشقاق و اختلاف مسائل را حل و فصل کرد.»

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که متشکل از نیروهای روحانی اصلاح‌طلب است، خردادماه سال ۷۶ اعلام موجودیت کرد.

این گروه پیش از این در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر جنبش سبز، شده بود.

حسن روحانی از صبح روز چهارشنبه، ۶ اسفند، به قم سفر کرده است.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد که رئیس جمهوری و تعدادی از «علمای برجسته حوزه علمیه» در جلسه‌ای «مهم‌ترین» مسائل کشور را بررسی کردند.

خبرگزاری ایرنا از آیت‌الله حسینی بوشهری، محمد محمدی ری‌شهری، جواد فاضل لنکرانی و همچنین علی مروی از اعضای دفتر رهبر جمهوری اسلامی به عنوان «بزرگان حوزه علمیه »نام برده در این نشست شرکت کرده بودند.

XS
SM
MD
LG