لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

روحانی: نباید به دانشگاه و دانشجو با عینک امنیتی نگریست


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه، اول تیرماه، در دیدار با استادان دانشگاه و پزشکان تذکر داد که نباید با دانشگاه و دانشجو «با عینک امنیتی» روبه‌رو شد و «با اجبار» نمی‌توان دانشجویان را انقلابی کرد.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه در گزارش خود از نطق رئیس جمهور برای عده‌‌ای از استادان دانشگاه و پزشکان می‌گوید که حسن روحانی این پرسش را مطرح کرده است که «چرا ما به دانشگاه اعتماد نمی‌کنیم، بعد می‌خواهیم دانشگاه به ما اعتماد کند؟»

آقای روحانی نطق خود را تنها چهار روز پس از آن ایراد کرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز در مراسمی با عده‌ای دیگر از استادان هشدار داد که فضای دانشگاه‌های کشور باید «انقلابی» بماند.

رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار که شامگاه شنبه، ۲۹ خردادماه، انجام شد با لحنی عتاب‌آمیز هشدار داد که در دانشگاه‌های کشور به هیچ وجه نباید از «گرایش‌های مخالف انقلاب» حمایت شود.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از مسئولان آموزش عالی ایران خواست که «مراقب باشند دانشگاه تبدیل به جایگاهی برای واگرایی از مفاهیم و ارزش‌های انقلاب نشود».

اما، به گفته آقای روحانی در سه‌شنبه شب، دانشجویان باید خود «آگاهانه و آزادانه» به سوی «انقلاب، مصالح کشور، و اسلام و اخلاق» گرایش پیدا کنند. او در ادامه تاکید کرد که «باور را مگر می‌شود با اجبار به وجود آورد؟»

حسن روحانی در این نطق همچنین خاطرنشان کرد که در ایران «همه مقام‌ها» با رای «مستقیم و غیرمستقیم» مردم انتخاب می شوند و به همین دلیل مدیران کشور باید «رای و خواست» مردم را مورد توجه قرار دهند.

رئیس جمهور ایران در یک سالی که از امضای توافق اتمی موسوم به برجام می‌گذرد در تک‌تک سخنرانی‌هایش به آن اشاره کرده و از اهمیت و گشایش‌های معلول آن سخن گفته است. تازه‌ترین نطق او هم از این قاعده مستثنی نبود.

او با تاکید بر «نقش برجام در تقویت ارتباط بهتر با مراکز علمی جهان» به نکته‌ای گریز زد که چند دهه است دغدغه جمهوری اسلامی است و بارها برای استادان دانشگاه و دانشجویان دردسرساز شده است: ارتباط با کشورهای دیگر و مراکز علمی آنها.

حسن روحانی در این باره گفت: «می‌گویند اگر اساتید ما با اساتید دیگر کشورها... در ارتباط باشد، ممکن است خطراتی کشور را تهدید کند و باید این رابطه را قطع کرد.»

این نکته‌ای است که مستقیما یادآور نطق روز شنبه رهبر جمهوری اسلامی است، آنجا که آیت‌الله خامنه‌ای از «دیپلماسی علمی» سخن گفت.

علی خامنه‌ای در موضوع دیپلماسی علمی تأکید کرد که به‌رغم اهمیت ارتباطات و دیپلماسی علمی، «باید هوشیار بود که فریب نخوریم و بستر ارتباطات علمی به دریچه‌ای برای نفوذ دشمن تبدیل نشود».

رهبر ایران همچنین گفت که «دشمن از هر وسیله‌ای از جمله ارتباطات علمی برای نفوذ استفاده می‌کند، و این در گذشته اتفاق افتاده و اکنون نیز در مواردی دیده می‌شود».

حسن روحانی روز سه‌شنبه همچنین تاکید کرد که خواسته دولتش این است که رابطه نزدیک‌تری با دانشگاه‌ها برقرار کند و «تلاش می‌کند فضای بازتری در دانشگاه‌ها ایجاد شود و اختیارات به دانشگاه‌ها و اساتید بازگردد».

آقای روحانی در ادامه از مشکلاتی که عده‌ای برای دولت به وجود می‌آورند گلایه کرد و وعده داد که پاسخ آنها را «به‌موقع» خواهد داد.

او گفت: «چرا هر روز یک مشکلی را در فضای رسانه‌ها برای دولت به وجود می‌آورند؟ ممکن است برخی‌ها از شرایط و گشایشی که برای ایجاد شده خیلی عصبانی باشند و البته ما پاسخ آنها را به‌موقع خواهیم داد.»

در روزهای گذشته تعدادی از چهره‌های نزدیک به دولت روحانی انتشار فیش‌های حقوقی مدیران دولت را «اقدامی سیاسی» توصیف کرده‌اند که به گفته آنان با انگیزه «فشار به دولت» و «فراموش شدن فسادهای بزرگ» در دولت محمود احمدی‌نژاد انجام شده است.

سخنگوی دولت نیز هفته گذشته در واکنش به گزارش‌هایی که در هفته‌های گذشته علیه دولت روحانی منتشر شده از جمله «حقوق‌های چند صد میلیونی» چند مدیر از وجود «اتاق فکری» خبر داد که با «انگیزه‌های سیاسی» علیه دولت تشکیل شده و «هر شنبه تعیین می‌کند چه اتفاقی باید رخ دهد».

XS
SM
MD
LG