لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

روزنامه روزان با حکم دادستانی تهران توقیف شد


صفحه اول شماره روز شنبه روزنامه روزان که احتمالا باعث توقیف آن شده است
صفحه اول شماره روز شنبه روزنامه روزان که احتمالا باعث توقیف آن شده است

مدیرمسئول روزنامه توقیف شده روزان از مخالفت حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، با توقیف این روزنامه خبر داد. دلیل توقیف این روزنامه احتمالا مطالب آن درباره آیت‌الله منتظری در شماره روز شنبه گذشته بوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، شمسی پورمحمدی، مدیر مسئول روزنامه روزان، گفت که طی تماسی که با معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد داشته وی اظهار کرده که وزارت ارشاد با توقیف روزنامه «موافق نبوده» و احتمالا موضوع مربوط به مطالب روزان در روز شنبه، ۲۹ آذرماه، بوده است.

دادستانی تهران روز سه‌شنبه، دوم دی‌ماه، در نمابری خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها صدور دستور توقیف این روزنامه را اعلام کرده و اشاره ای به دلیل توقیف آن نکرده است.

روزنامه روزان در شماره شنبه، ۲۹ آذرماه خود، به مناسبت درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری ضمن انتشار عکس وی در صفحه اول با تیتر «فقيهی متفاوت» مقالاتی را نیز در این باره منتشر کرده بود.

دفتر اصلی روزنامه روزان ابتدا در استان خوزستان قرار داشت و این روزنامه از چندی پیش دفتر خود را به تهران منتقل کرده بود.

آن طور که در وب‌سایت روزنامه روزان آمده است، این روزنامه از ۱۹ سال پیش در استان خوزستان و از پنج سال پیش در سطح کشور توزیع می‌شده است.

دادستانی تهران پیش از این نیز از این روزنامه به دادگاه مطبوعات شکایت کرده بود.

روز یک‌شنبه، دوم دی، دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیرمسئول این روزنامه در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شده و هیئت منصفه مطبوعات خانم پورمحمدی را در اتهام انتسابی مجرم شناخته و مستحق تخفیف در مجازات دانسته است.

پرونده روزنامه روزان به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به غیر، تشکیل شده بود.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی تعدادی از نشریه‌ها از جمله روزنامه‌های بهار، نشاط و آسمان توسط قوه قضائیه یا هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شده‌اند.

روزنامه آسمان در یکم اسفند ۹۲ و تنها چند روز پس از آغاز انتشار این روزنامه در۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۲ به علت انتشار مطلبی درباره قصاص توقیف شد.

روزنامه بهار روز اول آبان‌ماه ۹۲ پس از چاپ مقاله‌ای با عنوان «امام، پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به قلم علی‌اصغر غروی به شکل داوطلبانه انتشار خود را متوقف کرد تا آن ‌که سرانجام هیئت نظارت بر مطبوعات دستور توقیف آن‌ را صادر کرد.

در سال ۹۲ همچنین بنا بود روزنامه نشاط منتشر شود، اما به گفته سردبیر آن، ماشالله شمس‌الواعظین، پیش از انتشار «با ورود» رئیس قوه قضائیه، از انتشار آن جلوگیری شد.

علی جنتی، وزیر ارشاد، روز ۲۲ آبان اعلام کرده بود که این وزارتخانه از قوه قضاییه خواسته است تا به جای توقیف مطبوعات، مواردی که به توقیف مطبوعات منجر می‌شود را ابتدا برای بررسی به هیئت نظارت بر مطبوعات ارجاع دهد.

XS
SM
MD
LG