لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

مقام سپاه:‌ ناوهای آمریکا در تیررس موشک‌های بالیستیک ایران است


حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه
حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه

جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران با اشاره به این که سپاه موشک بالیستیک «منحصر به فردی» دارد که «شاید فقط روسیه و آمریکا داشته باشند» گفت که ناوها و «پایگاه‌های منطقه‌ای» آمریکا در تیررس «موشک‌های بالیستیک نقطه‌زن و منحصربه ‌فرد» ایران است.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه، ۲۵ شهریور، خبرگزاری تسنیم، حسین سلامی، قائم مقام سپاه، در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد که نیروهای نظامی ایران با استفاده از «گشت‌های اطلاعاتی امنیتی، پهپادها، رادارهای مدرن و ابزار پیچیده جنگ الکترونیک» همه «تحرکات خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند» و «هرجایی که مستقیم یا غیرمستقیم» با «امنیت ملی» ایران ارتباط دارد را رصد می‌کنند.

به گفته آقای سلامی، هر پایگاه‌ هوایی آمریکا «که پرنده‌هایش توان رسیدن به آسمان ایران را دارند» و همچنین ناوهای هواپیمابر این کشور «در تیررس موشک‌های بالیستیک نقطه‌زن و منحصربه‌ فرد و پهپادهای ایران است».

وی بدون اشاره به جزئیات گفت که سپاه پاسداران موشک «بالیستیک منحصر به فردی» دارد که «شاید فقط روسیه و آمریکا آن را داشته باشند» و مقابله با آن «تقریباً غیرممکن است».

به گفته آقای سلامی، سپاه پاسداران همچنین پهپادی با برد سه هزار کیلومتر رفت و برگشت و با «توان شناسایی و تهاجم» را در اختیار دارد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و سایر اعضای مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای ایران، بارها تاکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای برای برنامه موشکی ایران محدویتی ایجاد نمی‌کند و جمهوری اسلامی قصد دارد به توسعه و آزمایش موشکی از جمله موشک‌های بالیستیک خود ادامه دهد.

این مقام‌ها استدلال کرده‌اند که تداوم محدویت آزمایش‌های موشکی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است، اما از آنجا که ایران قصد ساختن و آزمایش کلاهک هسته‌ای ندارد، این بخش از قطعنامه خود به خود منتفی است.

در پی این اظهار نظرها، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز روز جمعه، ۳۰ مرداد، از برگزاری «رزمایش بزرگ موشک‌های بالیستیک سپاه» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

در همین حال رابرت شر، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور استراتژیک و برنامه‌‌ریزی، روز پنج‌شنبه، ۱۹ شهریور، گفته بود که به‌رغم توافق هسته‌ای با ایران، دلیلی برای توقف برنامه ایجاد سپر دفاع ضد موشکی در حوزه خلیج فارس وجود ندارد.

شبکه اطلاعاتی «نیرومند» سپاه پاسداران در داخل و خارج از کشور

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات موازی این نهاد با نهادهای اطلاعاتی گفت که «همه دستگاه‌های» نظامی دنیا برای برخورد با حملات، سیستم اطلاعاتی دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآن‌لاین، آقای سلامی اضافه کرد: «ما دارای شبکه‌های نیرومند اطلاعاتی در درون و بیرون هستیم.»

در سال‌های گذشته و به خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بسیاری از فعالان سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران به دست نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.

در همین حال علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس، روز چهارشنبه، ۲۱ خرداد ۹۳، گفته بود که «سپاه نبايد در کار وزارت اطلاعات دخالت کند».

XS
SM
MD
LG