لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

هشدار آمریکا در مورد اعطای حق شهروندی جزیره سنت کیتس به ایرانی‌ها


جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا
جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در مورد سوء استفاده از پاسپورت جزیره «سنت کیتس و نویس» برای «دور زدن تحریم‌ها» هشدار داد. به گفته این وزارتخانه، دریافت حق شهروندی این جزیره توسط ایرانی‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز پنج‌شنبه، اول خرداد، وزارت خزانه‌داری آمریکا با اشاره به «نظارت سهل‌انگارانه» بر روند اعطای حق شهروندی سنت کیتس هشدار داده است که افراد می‌توانند برای دور زدن تحریم‌ها از این حق استفاده کنند.

جزیره کوچک «سنت کیتس و نویس» در حوزه کارائیب و نزدیک به ایالات متحده در ازای ۴۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در مستغلات یا اعطای ۲۵۰ هزار دلار به افراد متقاضی به‌راحتی حق شهروندی و پاسپورت خود را اعطا می‌کند.

ظاهرا این اقدام کشور کوچک کارائیبی که به گفته آسوشیتدپرس تنها دو برابر پایتخت آمریکاست مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته و در چند تلویزیون فارسی‌زبان نیز آگهی‌هایی در این باره پخش می‌شود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز سه‌شنبه گذشته منتشر شده همچنین آمده است که به‌رغم اعلام دولت سنت کیتس در سال گذشته مبنی بر این که دیگر به ایرانی‌ها پاسپورت نمی‌دهد، شهروندان ایران هنوز حق شهروندی و پاسپورت این کشور را دریافت می‌کنند.

آسوشیتدپرس می‌گوید که روز پنج‌شنبه نخست وزیر سنت کیتس بلافاصله به هشدار آمریکا واکنش نشان داده و به این کشور قول مساعد همکاری همه‌جانبه داده است.

متعاقب این اظهار نظر، دولت سنت کیتس نیز اعلام کرد که از این پس «تمام تقاضانامه‌های» شهروندی اقتصادی سنت کیتس برای بررسی و تایید صلاحیت افراد از جمله به «اف‌بی‌آی، اسکاتلندیارد، و اینترپل» ارسال خواهد شد.

به عبارت دیگر، از این پس پلیس چند کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا از متقاضیان شهروندی سنت کیتس خبردار خواهند شد.

با این حال دولت سنت کیتس در بیانیه روز پنج‌شنبه خود هیچ اشاره‌ای به ادامه دریافت پاسپورت این کشور توسط ایرانی‌ها نکرده است.

شهروندی اقتصادی یا ویزای سرمایه‌گذاری یا نام‌های دیگر همگی نام برنامه‌ای است که اکثر کشورهای دنیا از آمریکا و بریتانیا نیز دارند.

با این حال آن طور که آسوشیتدپرس می‌گوید، کل فرایند دریافت حق شهروندی سنت کیتس ۹۰ روز یا سه ماه طول می‌کشد و افراد حتی مجبور به زندگی یا دیدار از این کشور نیز نیستند.

جزیره سنت کیتس از سال ۱۹۸۴ برنامه اعظای حق شهروندی از راه سرمایه‌گذاری را آغاز کرده و در ژوییه سال ۲۰۱۳ یعنی یک سال پیش با افزودن تبصره‌ای به قانون خود بررسی تقاضانامه ایرانیان را ممنوع اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG