لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

احتمال طرح پیشنهاد لغو تحریم صادرات گاز مایع به ۵+۱


مجتمع پتروشیمی عسلویه
مجتمع پتروشیمی عسلویه
مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی ایران روز شنبه از ارائه پیشنهادی به مذاکره‌کنندگان اتمی جمهوری اسلامی برای چانه‌زنی با کشورهای ۱+۵ بر سر خروج گاز مایع از فهرست تحریم‌های غرب خبر داد.

عادل نژادسلیم، مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ایران، روز شنبه، ۶ اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که برخلاف محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری، گاز مایع تولیدی پتروشیمی‌ها هنوز در فهرست تحریم‌های غرب قرار دارد.

به گفته آقای نژادسلیم، با وجود آزادسازی صادرات پتروشیمی، گاز مایع تولیدی پتروشیمی‌ها هنوز در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، «از این رو به اعضای مذاکره‌کننده وزارت امور خارجه درخواست کرده‌ایم تا با گروه ۱+۵ برای آزادسازی گاز مایع از لیست تحریم مذاکره کنند».

پروپان و بوتان که از آنها به عنوان گاز مایع «ال‌پی‌جی» یاد می‌شود، قبل از تحریم‌های غرب، در صدر فهرست صادرات کالاهای غیر نفتی ایران جای داشتند، اما پس از آن که اروپا در نیمه سال ۲۰۱۲ تحریم‌هایی بر بخش پتروشیمی و نفت ایران تحمیل کرد، صادرات گاز مایع «ال‌پی‌جی» ایران به‌شدت کاهش یافت.

بر اساس گزارش‌های سالانه گمرکی، صادرات گاز مایع ایران در سال ۹۰ حدود سه میلیارد و ۳۹۲ میلیون دلار بود، اما این رقم در سال ۹۱ به حدود دو میلیارد دلار سقوط کرده است.

آمارهای گمرکی سال گذشته نیز حاکی از آن است که صادرات پروپان و بوتان در ۸ ماهه اول سال ۹۲ که هنوز توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل نشده بود، نسبت به دوره زمانی مشابه سال ۹۱ دوباره به ترتیب بیش از ۳۱ درصد و ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد، اما در چهار ماه آخر سال به‌شدت اوج گرفت.

در تحریم‌های غرب مستقیما اشاره‌ای به گاز مایع نشده است، اما پروپان و بوتان محصول نفتی به حساب می‌آیند.

ایران در سال گذشته مجموعا کمی بیش از دو و نیم میلیارد دلار صادرات گاز مایع «ال‌پی‌جی» داشته که نسبت به سال قبل آن افزایش یافته است، اما در مقایسه با دوران قبل از تحریم باز هم کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

بر اساس توافق شش‌ماهه هسته‌ای که سوم آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل و از ۳۰ دی‌ماه همین سال به اجرا گذاشته شد، تحریم‌های پتروشیمی لغو شد، اما تحریم‌های نفتی ایران هم‌چنان به قوت خود باقی است.

به گفته عادل نژادسلیم، در شرایط فعلی ۶ درصد از محصولات پتروشیمی ایران به بازارهای اروپایی صادر می‌شود.
XS
SM
MD
LG