لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

ورود هر گونه کالا از عربستان به ایران ممنوع شد


در ادامه تنش دامنه‌دار میان ایران و عربستان سعودی، هیئت دولت حسن روحانی در جلسه روز پنج‌شنبه، ۱۷ دی‌ماه، خود ورود هر کالایی از عربستان به ایران را ممنوع اعلام کرده و همچنین تصویب کرد که سفر حج عمره همچنان متوقف بماند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، هیئت دولت ایران ورود کالاهای تولید عربستان یا از مبدأ این کشور را از «تمامی» مبادی ورود کالا به ایران از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع اعلام کرد.

این اقدام دولت آقای روحانی در حالی است که روابط بازرگانی میان ایران و عربستان در سطحی بسیار محدود انجام شده و این کشور از شرکای اصلی تجاری ایران محسوب نمی‌شود.

در هشت ماهه اول سال جاری، حجم روابط بازرگانی میان دو کشور۱۷۳ میلیون دلار بوده که از این رقم ایران ۱۳۳ میلیون دلار کالا به عربستان صادر کرده و از این کشور ۴۰ میلیون دلار کالا وارد کرده است.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی، صادرات ایران به عربستان سعودی در سال گذشته ۱۵۲ میلیون و ۷۲ هزار دلار و واردات از این کشور ۴۶ میلیون و ۱۳۲ هزار دلار بوده است.

پیش از این وب‌سایت اقتصادنیوز نوشته بود که از سال ۸۳ تاکنون سطح روابط تجاری بین دو کشور کاهش یافته و این روند نزولی همچنان ادامه دارد.

افزایش تنش بین ایران و عربستان سعودی همچنین از جمله عوامل روانی است که به تداوم روند کاهشی قیمت نفت خام دامن می‌زند.

در همین حال امارات متحده عربی که پس از حمله به سفارت عربستان سعودی مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را تا سطح کاردار کاهش داده، بعد از چین بزرگ‌ترین شریک بازرگانی ایران است.

جلسه «فوق‌العاده» دولت ایران در روز پنج‌شنبه که به ممنوعیت کالاهای عربستان ختم شد برای بررسی برنامه ششم توسعه برگزار شده بود.

بر اساس مصوبه هیئت دولت ایران، همچنین سفر حج عمره نیز «کما فی‌السابق تا اطلاع ثانوی» متوقف می‌ماند.

اعزام زائران ایرانی به حج عمره از فروردین‌ماه و پس از ماجرای «تعرض» به دو نوجوان ايرانی در جده متوقف شد.

پیشتر برخی از نمایندگان مجلس از جمله محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی، اعلام کرده بودند که قطع روابط ایران و عربستان بر اعزام زائران ایرانی حج واجب در سال آینده تأثیرگذار خواهد بود.

با این همه سازمان حج و زیارت ایران در بیانیه‌ای گزارش‌ها درباره توقف مراسم حج را «غیرمستند» خوانده و اعلام کرد که این سازمان و بعثه رهبر جمهوری اسلامی در این باره «با در نظر گرفتن مسائل شرعی» و نظر مسئولان «بلندپایه نظام و دولت» تصمیم‌گیری خواهند کرد.

روز دوشنبه و یک روز پس از اعلام قطع رابطه عربستان با ایران، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، توضیح داده بود که این قطع رابطه شامل پایان یافتن تمامی مناسبات تجاری و همچنین لغو پروازها بین دو کشور می‌شود، اما سفر ایرانیان به مراسم حج را در برنمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG