لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

شمخانی:وارد مرحله اجرایی برجام شده‌ایم


علی شمخانی
علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خبر داد که جمهوری اسلامی «وارد اجرای» توافق اتمی وین شده است. در همین حال نایب رئیس مجلس ایران نیز پیش‌بینی کرد که مجلس با شرایطی اجازه اجرای این توافق را به دولت خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یک‌شنبه، پنجم مهر، گفت: «وارد مرحله اجرایی برجام شده‌ایم و از این مرحله در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود به درستی عمل کند، عبور خواهیم کرد.»

در همین حال نایب رئیس مجلس ایران شامگاه روز شنبه گفت: «احتمال دارد ما در مجلس به سمت تصویب یک ماده واحده برویم که بر اساس چارچوب‌هایی به دولت اجازه می‌دهد... اجراییات را در زمینه توافق هسته‌ای آغاز کند، اما به شرطها و شروطها.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا باهنر اضافه کرد: «ما شروط خود را در آن ماده واحده بر اساس خطوط قرمز نظام اعلام می‌کنیم.»

آقای باهنر همچنین وعده داد که گزارش کمیسیون برجام «حداکثر» تا روز سه‌شنبه، هفتم مهر، از تریبون مجلس قرائت خواهد شد.

پیش از این نیز حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، خبر داده بود که این کمیسیون توافق اتمی وین را رد یا تایید نمی‌کند، بلکه آن را «تایید مشروط» خواهد کرد.

دولت حسن روحانی از ارائه لایحه توافق اتمی وین به مجلس خودداری کرده و به همین دلیل برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که طرحی دو فوریتی را درباره این توافق به مجلس ارائه خواهند کرد.

در همین حال کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، خبر داد که فراکسیون رهروان ولایت که از آن به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نام برده می‌شود در جلسه روز یک‌شنبه خود تصمیم گرفته تا توافق اتمی وین در قالب یک طرح دو فوریتی در مجلس بررسی شود.

به گفته آقای پیرموذن، این طرح با نظر اکثریت نمایندگان «معتدل» مجلس و «با هماهنگی» شورای عالی امنیت ملی در حال تهیه است و محتوای آن «حمایت از دولت در حسن اجرای» توافق اتمی وین است.

علیرضا زاکانی، رئیس، و همچنین محمود نبویان، محمدمهدی زاهدی، مهرداد بذرپاش، اسماعیل کوثری، ابراهیم کارخانه‌ای و حسین نقوی حسینی، دیگر اعضای کمیسیون برجام، از جمله منتقدان جدی توافق اتمی وین در مجلس هستند.

ادامه بررسی توافق اتمی وین در مجلس ایران در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم مهرماه برای نخستین بار پس از توافق اتمی وین در نیویورک دیدار وگفت‌و‌گو کردند.

جان کری در کنفرانس خبری با حضور محمدجواد ظریف و قبل از آغاز گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، نسبت به مذاکرات برای حل مسائل خاورمیانه در هفته جاری ابراز امیدواری کرده است.

با این حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یک‌شنبه تاکید کرد که در این دیدار درباره اقدامات لازم برای اجرای توافق اتمی وین مذاکره شده و درباره موضوعات منطقه‌ای «هیچ مذاکره‌ای» نشده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۲۷ تیر، نیز تأکید کرده بود که توافق اتمی سیاست ایران در مقابل آمریکا را «در هر صورت، هیچ تغییری» نخواهد داد و قرار نیست دو کشور درباره مسائل «گوناگون جهانی»، مذاکره «دوجانبه» و «منطقه‌‌ای» داشته باشند.

XS
SM
MD
LG