لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

یک نهاد آمریکایی ایران را به نقض آزادی های مذهبی شهروندان متهم کرد


کميسيون آمريکايی آزادی بين‌المللی مذهب، در گزارش سالانه خود از نقض سازمان یافته آزادی های مذهبی در ايران انتقاد کرده است.

کميسيون آمريکايی آزادی بين المللی مذهب براساس گزارش سالانه خود از نقض حقوق دینی شهروندان کشورهای مختلف، توصیه هایی را به رییس جمهور، وزیر امور خارجه و کنگره آمریکا ارائه می کند.

در گزارش سال ۲۰۰۸ کميسيون آمريکايی آزادی بين‌المللی مذهب که روز جمعه اول ماه مه منتشر شده است، اين کميسيون کشور نيجريه را به فهرست ۱۲ کشوری که گسترده ترین نقض آزادی های مذهبی را دارند، اضافه کرد.

ايران، چين، ميانمار، عراق، پاکستان،عربستان سعودی، سودان، کره شمالی، اريتره، ترکمنستان، ازبکستان، ويتنام و نيجريه کشورهايی هستند که از منظر اين کميسيون، در سال گذشته در آنها آزادی های مذهبی شدیدا نقض شده است.

در بخشی از گزارش کميسيون آمريکايی آزادی بين المللی مذهب آمده است: طی چند سال گذشته کارنامه ضعيف آزادی های مذهبی در ايران رو به وخامت نهاده است به ويژه برای اقليت های مذهبی مانند بهائيان، دراويش و مسيحيان.

اين کمیسیون به دستگيری و بازداشت و حملات فيزيکی عليه افراد وابسته به اين اديان و مذاهب اشاره کرده و نوشته است که پيروان اين اقليت های دينی در ايران بازداشت، آزار و اذيت و يا به دليل عقايد اين افراد، مورد تبعيض قرارمی گيرند.

ایران اتهام نقض حقوق دینی شهروندان را رد می کند و می گوید به حقوق اقلیت های مذهبی احترام می گذارد.

کميسيون آمريکايی آزادی بين المللی مذهب همچنين به تصويب لايحه مجازات اسلامی در سال ۱۳۸۷ در مجلس شورای اسلامی اشاره کرده که براساس آن مسلمانانی که به اديان ديگر بگروند با مجازات اعدام مواجه خواهند شد.

در گزارش کميسيون آمريکايی آزادی بين المللی مذاهب به تخريب حسينيه دراويش در اصفهان و همچنين بازداشت دست کم چهل نفر از دروايش که به تخريب اين حسينيه اعتراض کرده بودند، اشاره شده است.

در بهمن ماه سال گذشته حسینیه دراویش گنابادی در تخته‌فولاد اصفهان توسط نيروهای امنيتی تخريب شد.

طی سال‌های اخير دولت ايران فشار بر دراويش را افزايش داده است. پيش از اين، حسينيه‌های دراويش در چندين نوبت مختلف در شهرهای گوناگون توسط نيروهای دولتی و کسانی که نيروهای بسيجی خوانده شده‌اند به طور کامل تخريب شده‌اند

در اين گزارش همچنین تصريح شده است هرچند اقليتهای مسيحی، يهودی و زرتشتی در قانون اساسی کنونی ايران به رسميت شناخته شده ند، اما شهروندان وابسته به اين اقليت ها به صورت قانونی مورد تبعيض قرار می گيرند.

اين گزارش همچنين به بازداشت بهائيان اشاره و تصريح کرده است :«از سال ۲۰۰۵ تاکنون در حدود ۲۰۰ بهايی بازداشت شده اند و هم اکنون بيش از بهايی به دليل اعتقادات خود در زندان به سر می برند.»

در ارديبهشت ماه سال گذشته هفت نفر از رهبران جامعه بهايی از سوی ماموران امنيتی جمهوری اسلامی ايران بازداشت شدند که به گفته جامعه بهائيان خارج، وظيفه بررسی مشکلات پيروان اين آيين را در ايران بر عهده داشتند. این افراد همچنان در بازداشت به سر می برند.

کميسيون آمريکايی آزادی بين المللی مذاهب همچنين به نقل از گروه های مدافع حقوق بشر و مسيحی نوشته است که بيش از ۷۰ نفر از مسيحيان ايران بازداشت و پس از مدتی ازاد شده اند.

در همين زمينه وزارت امور خارجه آمريکا از سال ۱۹۹۹ ايران در فهرست کشورهای با « نگرانی های ويژه» قرار داده است.
XS
SM
MD
LG