لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

«کارمند سفارت بریتانیا به اقدام علیه امنیت ملی متهم شد»


عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که یکی از بستگان حسین رسام، از کارکنان بازداشت‌شده سفارت بریتانیا، به وی اطلاع داده است که آقای رسام با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» مواجه شده است.

عبدالصمد خرمشاهی گفت: «من هنوز حسین رسام را ندیده‌ام اما از قوه قضاییه تقاضای وقت ملاقات خواهم کرد.»

وی افزود: «یکی از بستگان نزدیک حسین رسام به من گفت که وی به اقدام علیه امنیت ملی مواجه شده است.»

روز جمعه پس از اینکه احمد جنتی، امام جمعه موقت و دبیر شورای نگهبان اعلام کرد که کارکنان بازداشت‌شده سفارات بریتانیا «قطعا محاکمه خواهند شد»، دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، خواستار «روشن شدن فوری» این مساله شد.

دیوید میلیبند با ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به کارکنان بازداشت‌شده سفارت بریتانیا ابراز اطمینان کرد که این افراد هیچگونه فعالیت غیرقانونی نداشته‌اند.

پس از اینکه ‌آیت الله خامنه‌ای رهبرجمهوری اسلامی دولت بریتانیا «خبیث» خواند و آن را متهم به دخالت در امور ایران کرد، لندن و تهران به ترتیب سفیران یکدیگر را احضار کردند.

همچنین ایران دو دیپلمات بریتانیایی را از تهران اخراج کرد که با واکنش متقابل لندن مواجه شد.

تنش میان تهران و لندن هنگامی شدت گرفت که ایران دست کم هشت نفر از کارکنان سفارت بریتانیا را به اتهام در نقش داشتن در اعتراض‌های مردمی علیه اعلام نتایج انتخابات بازداشت کرد.

در حالی دولت بریتانیا می‌گوید که ۹ تن از کارکنان ایرانی سفارت این کشور در تهران بازداشت شده‌اند، دولت جمهوری اسلامی این رقم را هشت نفر اعلام کرده است.

آنچنانکه دولت بریتانیا می‌گوید هنوز دو نفر از کارکنان این سفارت در بازداشت هستند اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده است که تنها یک نفر در بازداشت باقی مانده است.

روز جمعه کشورهای عضو اتحاديه اروپا در اعتراض به تداوم بازداشت کارمندان محلی سفارت بريتانيا در تهران، سفيران ايران را در اين کشورها احضار کردند.

در این باره ‌يک مقام نزديک به رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما سفيران ايران را در سراسر کشورهای عضو اتحاديه اروپا احضار می‌کنيم و وضعیت کارمندان محلی سفارت بريتانيا در تهران در هفته آينده زير نظر خواهيم داشت.»

کشورهای عضو اتحاديه اروپا پيشتر گفته بودند اين اتحاديه اقداماتی جهت محدويت صدور ويزا برای مقام‌های ايرانی و همچنين فراخواندن سفيران خود، در اعتراض به بازداشت کارکنان سفارت بریتانیا، را مورد بررسی قرار خواهد داد.
XS
SM
MD
LG