لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

تهدید استاندار تهران به برخورد با تجمعات روز ۱۸ تیر


مرتضی تمدن؛ استاندار تهران
مرتضی تمدن؛ استاندار تهران
در دهمین سالگرد حمله نیروهای لباس شخصی و نیروی انتظامی به کوی دانشگاه، مرتضی تمدن، استاندار تهران اعلام کرد افرادی که در این روز دست به «تحرک ضدامنیتی» بزنند، «زیر گام‌های مردم هوشیار ما له خواهند شد».

در حالی که فضای شهرهای ایران و به ویژه تهران پس از انتخابات ۲۲ خرداد همچنان امنیتی است و دستگیری‌ها نیز ادامه دارد، استاندار تهران روز چهارشنبه اعلام کرد: «هیچ گونه مجوزی برای تجمع و راهپیمایی در روز ۱۸ تیر نه درخواست شده و نه مجوزی صادر شده است.»

در هجدهم تیرماه ۱۳۷۸، نیروهای لباس شخصی و نیروی انتظامی وارد کوی دانشگاه تهران در خیابان امیرآباد شمالی شدند؛ در این حمله دست کم یک نفر کشته و شمار بسیاری زخمی شدند. قوه قضائیه جمهوری اسلامی پس از این حوادث تنها یک سرباز نیروی انتظامی را برای دزدیدن یک ریش تراش دانشجویان مجرم شناخت.

مرتضی تمدن، استاندار تهران در ادامه مصاحبه خود که در خبرگزاری‌های فارس و ایرنا منعکس شده، با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران گفت: «دشمنان ملت از آرامش ایجاد شده پس از فتنه‌گری‌های بعد از انتخابات عصبانی هستند و تلاش دارند از طریق شبكه‌های بیگانه، ضد انقلاب و بدنام به آرامش موجود لطمه بزنند.»

استاندار تهران با بیان اینکه «هیچ مجوزی برای تجمع در روز ۱۸ تیر درخواست و صادر نشده است»، تصریح کرد: «اگر چنانچه افراد معدودی بخواهند با گوش دادن به فراخوان شبكه‌های ضد انقلاب تحرك ضد امنیتی داشته باشند زیر گام‌های مردم هوشیار ما له خواهند شد.»

نگرانی عمیق رهبران گروه هشت از سرکوب اعتراض‌های مردمی

روز چهارشنبه در پایان نخستین روز از نشست سران گروه هشت که در شهر لاکویلا در ایتالیا برگزار شده است، این گروه با صدور بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد.

در بیانیه سران گروه هشت آمده است: «کشورهای گروه هشت همچنان عمیقا نگران رویدادهای اخیر ایران هستند.»

کشورهای گروه هشت در این بیانیه « اختلال در کار رسانه‌ها، بازداشت غیرعادلانه روزنامه‌نگاران و دستگیری‌‌های اخیر شهروندان خارجی» را «غیرقابل پذیرش» دانسته‌اند.

در این بیانیه رهبران هشت کشور صنعتی با ابراز تاسف عمیق نسبت به «خشونت‌ پس از انتخابات که به جان باختن شهروندان ایرانی انجامید» از رهبران جمهوری اسلامی خواسته‌اند که »این وضعیت را از راه گفت‌وگوی دموکراتیک مبتنی بر اجرای قانون حل و فصل کنند».

پس از نتایج انتخابات که به اعتراض‌های گسترده در شهرهای ایران و بویژه در تهران انجامید، تظاهرات‌کندگان با سرکوب نیروهای شبه‌نظامی و انتظامی مواجه شدند که با واکنش‌های جهانی روبرو شد.

در این میان دست‌کم ۲۰ نفر بنا به آمار رسمی به دست بسیج یا نیروهای انتظامی کشته شده‌اند. با این حال آمارهای تأیید نشده رقمی بالای صدنفر را نشان می‌دهد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی یک هفته پس از انتخابات هرگونه تقلب در انتخابات را منتفی دانسته بود و به رهبران سیاسی مخالف نتایج انتخابات صریحا هشدار داد که مسئول هرگونه خونریزی خودشان هستند.

صدای و سیما و مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین برخی از تصاویر پخش شده در سطح جهان مانند صحنه به قتل رسیدن ندا آقا سلطان را «ساختگی» یا «از پیش برنامه‌ریزی شده» عنوان می‌کنند.
XS
SM
MD
LG