لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

دادستان در دادگاه دوم:‌ دیپلمات‌ها در تجمعات شرکت داشتند


احمد زیدآبادی (راست) و کلوتیلد رایس (جلو) در دومین دادگاه متهمان «کودتای مخملی»
احمد زیدآبادی (راست) و کلوتیلد رایس (جلو) در دومین دادگاه متهمان «کودتای مخملی»
دومین جلسه دادگاه بازداشتی‌های حوادث اخیر روز شنبه صبح در حالی در تهران آغاز شد که یک شهروند کشور فرانسه و یک کارمند ایرانی سفارت فرانسه نیز بر نیمکت متهمان نشسته‌اند.

کلوتیلد رایس، ۲۳ ساله، که در دانشگاه اصفهان زبان فرانسه تدریس می‌کرد و به همراه نازک افشار، کارمند سفارت فرانسه، به عنوان متهم در دادگاه حاضر شده است به دنبال اعتراض مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روز دهم تیرماه در فرودگاه تهران دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، در این دادگاه «علنی» همچنین علی تاجرنیا، احمد زیدآبادی، شهاب‌الدین طباطبایی، هدایت آقایی و جواد امام نیز به عنوان متهم حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در کیفرخواست خود علیه متهمان حاضر در دومین دادگاه «کودتای مخملی» همچنین به حضور «دیپلمات‌ها و سفرای برخی کشورهای اروپایی در تجمعات غیرقانونی» اشاره کرده است.

خبرگزاری ایرنا مشخصا به حضور «برخی دیپلمات‌های سفارت انگلیس در تجمعات غیرقانونی» اشاره می‌کند و به نقل از نماینده دادستانی می‌گوید کنسول‌گری آمریکا «برای تاثیر گذاشتن بر شرایط جمهوری اسلامی» در دبی دفتری تاسیس کرده است.

نماينده دادستانی همچنين در کیفرخواست خود اشاره کرده است که «کشورهای غربی با توجه به شرايط اوکراين و گرجستان، انتخابات را بستر مناسبی برای انجام تحولات مدنظر خود ارزيابي کردند» و «سعي داشتند به مبارزه عاری از خشونت با استفاده از ابزار رسانه و سايت اينترنتی دست بزنند».

کیفرخواست دومین دادگاه بازداشتی‌های حوادث اخیر ایران که خبرگزاری فارس پیش از پایان دادگاه متن کامل آن را منتشر کرده است به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی پس از اعلام نتیجه انتخابات بسیار نزدیک است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز در اولین نماز جمعه پس از انتخابات ۲۲ خردادماه با اشاره به «برخی کشورهای غربی» گفت که این کشورها ایران را شبیه کشور گرجستان می‌دانند.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، پیشتر در واکنش به دستگیری خانم رایس اتهام جاسوسی برای او را غیرواقعی و «احمقانه» خوانده بود.

نخستين جلسه دادگاه حدود ۱۰۰ نفر از متهمانی که از آنها با عنوان «عوامل اغتشاش و آشوب» پس از انتخابات رياست جمهوری نام برده شده بود صبح روز شنبه ۱۰ مردادماه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران برگزار شد.

در اين دادگاه چهره‌های برجسته گروه‌های اصلاح‌طلب نظير محمدعلی ابطحی، معاون سابق رياست جمهوری، بهزاد نبوی، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت، محسن امين‌زاده، معاون سابق وزارت امور خارجه و محمد عطريانفر، روزنامه‌نگار و از افراد نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی، حضور داشتند.

دومین جلسه از دادگاه بازداشتی‌های حوادث اخیر در حالی برگزار می‌شود که برگزاری دادگاه اول با انتقادهای شديد روحانيون، گروه‌های سياسی، وکلای دادگستری و برخی مقام‌های سابق جمهوری اسلامی روبه‌رو شد. منتقدان دستگاه قضايی را متهم کردند که با فشار و شکنجه از متهمان اعتراف و اقرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG