لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

«قرار گرفتن جندالله در فهرست تروریستی آمریکا بررسی می شود»


 روز یکشنبه ایان کلی با محکوم کردن «حمله تروریستی» در سیستان و بلوجستان ادعای برخی مقام ‌های ایرانی در باره دخالت آمریکا در این گونه حوادث را «کاملاً نادرست» خوانده بود.
روز یکشنبه ایان کلی با محکوم کردن «حمله تروریستی» در سیستان و بلوجستان ادعای برخی مقام ‌های ایرانی در باره دخالت آمریکا در این گونه حوادث را «کاملاً نادرست» خوانده بود.
ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا ممکن است که گروه «جندالله» ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

وی در گفت و گو با خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که اگر واشینگتن حمله انتحاری در استان سیستان و بلوچستان را یک عملیات تروریستی می‌داند، چرا گروه جندالله را به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی نمی ‌کند، اظهار داشت: «این چیزی است که ما هم اکنون سرگرم بررسی آن هستیم.»

آقای کلی بدون اعلام جزئیات بیشتر در این باره اظهار داشت: گروه جندالله یکی از سازمان‌هایی است که ایالات متحده آمریکا آنها را زیر نظر گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا دلیلی وجود دارد که در نهایت آمریکا گروه جندالله را به عنوان سازمان تروریستی اعلام نکند، اظهار داشت: «من نمی‌خواهم بگویم که این گروه به عنوان سازمان تروریستی شناخته نمی‌ ‌شود.»

روز یکشنبه ایان کلی با محکوم کردن «حمله تروریستی» در سیستان و بلوجستان ادعای برخی مقام ‌های ایرانی در باره دخالت آمریکا در این گونه حوادث را «کاملاً نادرست» خوانده بود.

على لاريجانى، رييس مجلس شوراى اسلامى و محمدعلى جعفرى، فرمانده سپاه، آمريكا و انگليس را به حمايت از گروه جندالله متهم كرده و شديداً از دولت پاكستان به دليل «پناه دادن به تروریست‌ها در خاک خود» انتقاد كرده‌اند.

گروه جندالله یکی از سازمان‌هایی است که ایالات متحده آمریکا آنها را زیر نظر گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
آیت الله علی خامنه ‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز در «پیام تسلیت» خود به مناسبت این حادثه، سازمان هاى جاسوسى «برخى دولت هاى استكبارى» را متهم كرد كه به گفته وى، از «جنايت تروريست ‌هاى خونخوار در بلوچستان» حمايت مى ‌كنند و گفت كه «اين ددمنشى‌ها نخواهد توانست به وحدت و همدلى مذاهب و اقوام ايرانى خدشه وارد سازد.»

دبیر کل سازمان ملل محکوم کرد

در همین حال، بان‌ کی ‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز روز دوشنبه حمله انتحاری در استان سیستان و بلوچستان رامحکوم کرد.

در بیانیه ‌ای که به همین منظور از سوی دفتر بان کی ‌مون منتشر شد، آمده است: «دبیر کل سازمان ملل متحد حمله تروریستی دیروز در استان سیستان و بلوچستان ایران را که منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم شد، محکوم می‌کند.»

در جريان يك بمبگذارى انتحارى در نمايشگاهى محلى در بخش «پيشين» شهرستان سرباز در استان سيستان و بلوچستان که روز یکشنبه به وقوع پیوست، بيش از ۴۰ نفر از جمله نور على شوشترى، جانشين فرمانده نيروى زمينى سپاه پاسداران و چند فرمانده محلى اين نيرو كشته شدند.

گروه سنی جندالله كه از سوى جمهورى اسلامى ايران سازمانى تروريستى معرفى شده مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته است.

استان سيستان و بلوچستان در سال هاى اخير محل درگيرى نيروهاى نظامى و انتظامى ایران با نيروهاى شورشى جندالله و ساير گروه هايى بوده است كه ايران از آنها با عنوان «اشرار» نام می برد.

وزارت امور خارجه ايران روز يكشنبه كاردار پاكستان را در تهران احضار و مراتب اعتراض خود را نسبت به استفاده گروه جندالله از خاك اين كشور براى انجام «عمليات تروريستى» در سيستان و بلوچستان به وى ابلاغ كرده بود.

ايران در گذشته نيز بارها از دولت پاكستان خواسته بود تا با حضور گروه جندالله در خاك خود مقابله كند و وزير كشور ايران نيز براى پيگيرى اين موضوع به اسلام آباد سفر كرد، ولى به نظر مى رسد كه اين اقدامات موفقيت آميز نبوده است.
XS
SM
MD
LG