لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای، «پیشرفت ممکن است»


محمد البرادعی (چپ)، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، به همراه فلورانس مارژین (راست)، نماینده فرانسه در آژانس
محمد البرادعی (چپ)، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، به همراه فلورانس مارژین (راست)، نماینده فرانسه در آژانس
در حالی که ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی چهارشنبه صبح مذاکرات خود را از سر می‌گیرند، محمد البرادعی مدیر کل آژانس انرژی اتمی، می‌گوید هنوز امید به پیشرفت و توافق هست.

مذاکرات چندجانبه ایران با سه عضو از گروه ۵+۱ که روز دوشنبه گذشته آغاز شد پس از آن موقتا به بن‌بست رسید که جمهوری اسلامی از موافقت با توقف غنی‌سازی اورانیوم سر باز زد و اعلام کرد که فرانسه نمی‌تواند یک پای قرارداد باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید که اصرار ايران بر خارج کردن فرانسه از مشارکت در طرح تبديل اورانيوم غنی‌شده باعث شده است تا مذاکرات با مشکل مواجه شود.

بر اساس موافقت اصولی ایران با شش قدرت جهانی در ژنو، قرار بود ايران اورانيوم غنی‌شده خود با غلظت پايين را به روسيه بدهد تا در آن‌جا به اورانيوم با غنای ۲۰ درصد تبديل شده و سپس فرانسه آن را به ميله‌های سوخت تبديل کند.

در همین زمینه محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکرات روز سه‌شنبه را «کندتر از حد انتظار» توصیف کرد، اما افزود: «داریم پیش می‌رویم و چهارشنبه ساعت ده صبح دوباره دیدار می‌کنیم.»

خبرگزاری رویترز از قول «دیپلمات‌های آشنا با این مذاکرات» می‌گوید طرف‌های مذاکره در پی مصالحه‌ای تحت لوای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند که «آبروی هر دو طرف در آن حفظ شود».

به گفته رویترز، طبق این مصالحه جمهوری اسلامی با روسیه قرارداد امضا خواهد کرد و سپس روسیه بخشی از کار تولید سوخت را به فرانسه محول خواهد کرد.

از دیگر مسائلی که در این مذاکرات مطرح خواهد شد مقدار و زمان ارسال اورانیوم کم‌غنی‌شده ایران به خارج است.

قدرت‌های جهانی در پی آن هستند که ایران ۷۵ درصد از مقدار اورانیوم اعلام‌شده خود را در یک محموله و پیش از پایان سال جاری میلادی به روسیه بفرستد.

در حالی که ایران، به گفته دیپلمات‌های غربی، در پرداختن به این جزییات در وین «تردید داشت»،‌ آمریکا و روسیه و فرانسه تلاش می‌کنند که پیش از پایان هفته جاری با جمهوری اسلامی به توافق برسند.
XS
SM
MD
LG