لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

رآکتور نیروگاه بوشهر امسال هم راه‌اندازی نمی‌شود


نمایی از نیروگاه اتمی بوشهر
نمایی از نیروگاه اتمی بوشهر
روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی به دلیل «مشکلات فنی» قادر به راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری نیست. این چندمین بار است که روسیه راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران را عقب انداخته است.

اعلام تاخیری دیگر در راه‌اندازی این نیروگاه در حالی است که سرگی کیر‌ی‌ینکو، رئیس شرکت اتم روس، با اشاره به قصد مسکو برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در سال ۲۰۰۹ گفته بود که «ما امروز به همراه متخصصان ایرانی دقیقاً طبق جدول زمانی پیش می‌رویم».

به دنبال اظهار نظر آقای کیری‌ینکو، وزير نيروی دولت نهم جمهوری اسلامی نیز در فروردين‌ماه ۱۳۸۸ اعلام کرده بود که «نيروگاه بوشهر با ظرفيت ۵۰۰ مگاوات در تابستان امسال وارد مدار خواهد شد».

با این حال چندی بعد در خردادماه سال جاری خبرگزاری روسی ريانووستی به نقل از رئيس شرکت ساختمانی سازنده نيروگاه بوشهر گزارش داد که «روند انجام اين کار بسيار دشوار است و لذا هنوز نمی‌توان تاريخ دقيقی برای شروع به کار آن اعلام کرد».

سرگی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه، در توضیح تصمیم اخیر کشور متبوع خود می‌گوید این تصمیم به دلایلی «کاملا فنی» اتخاذ شده و «روسیه به تعهدات خود بر اساس قراردادش با ایران عمل خواهد کرد».

این در حالی است که خبرگزاری رویترز از قول «دیپلمات‌ها» می‌گوید روسیه در روابط خود با جمهوری اسلامی از نیروگاه بوشهر «به عنوان اهرم فشار» بهره می‌گیرد.

خبر تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر یک روز پس از آن اعلام شده است که رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در سنگاپور از روند گفت‌وگوی ایران با جامعه بین‌الملل در مورد پرونده هسته‌ای ابراز نارضایتی کرد.

ایالات متحده و متحدان غربی‌اش می‌گویند جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات اتمی است که به تنش در منطقه خاورمیانه و جهان دامن خواهد زد، اتهامی که تهران همواره رد کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی بارها در واکنش به تاخیر چندباره روسیه در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر از این امر ابراز نارضایتی کرده و از روسیه خواسته‌اند که به تعهدات خود عمل کند.

از جمله دو هفته پیش علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا و در توضیح سر باز زدن ایران از تایید پیش‌نویس توافق‌نامه وین اشاره کرد که «حتی روس‌ها که در مسئله بوشهر حداقل انتظار ما این بود که تاکنون شروع کار را شاهد می‌بودیم، به قراردادهای‌شان با ایران پای‌بند نبوده‌اند».

ايران تاکنون بيش از يک ميليارد دلار برای ساخت نيروگاه آب سبک بوشهر هزينه کرده است و مهندسان روسی راه‌اندازی آزمايشی نيروگاه را با موفقيت به انجام رسانده‌اند.

روسیه طبق توافق قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند. این نیروگاه در صورت راه‌اندازی نخستین نیروگاه برق اتمی ایران خواهد بود.
XS
SM
MD
LG