لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

تيراندازى هوايى و بازداشت دهها تن از تظاهركنندگان روز ۱۶ آذر در ايران


تصویر منتشره از اعتراض های روز ۱۶ آذر توسط خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا
تصویر منتشره از اعتراض های روز ۱۶ آذر توسط خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا
گزارش هاى رسيده از ايران حاكى است كه هزاران دانشجو و مردم معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهورى، روز ۱۶ آذر – روز دانشجو – در دانشگاه هاى مختلف ايران دست به اعتراض زدند كه نيروهاى بسيجى و ضد شورش براى متفرق كردن آنها اقدام به تيراندازى هوايى و پرتاب گاز اشك آور كرده و تعداد نامعلومى از تظاهر كنندگان را بازداشت كردند.

شاهدان عينى به راديو فردا گفته اند كه «هزاران نيروى ضد شورش و سپاه پاسداران» در خيابان هاى اطراف دانشگاه تهران و ساير دانشگاه هاى پايتخت ايران مستقر شده و از ورود دانشجويان به خيابان ها جلوگيرى كردند.

حضور نیروهای ضد شورش در خیابان های مرکزی تهران گسترده گزارش شده و پليس براى متفرق كردن ساير معترضان اقدام به شليك تير هوايى كرده و ضمن پرتاب كردن گاز اشك آور، دهها تن از تظاهركنندگان را بازداشت كرد.

خبرگزارى رويترز در اين زمينه به نقل از يك شاهد عينى گزارش داد كه حداقل ۱۰ نفر از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شده اند.

خبرگزارى هاى خارجى گزارش داده اند كه در تقاطع خيابان هاى انقلاب و ولى عصر بين نيروهاى ضد شورش و مردم حاضر در تجمع هاى اعتراضى درگيرى هاى شديدى رخ داده و مردم شعارهايى چون «مرگ بر ديكتاتور» و «نترسيد، نترسيد ما همه با هم هستيد» سر دادند.

به گزارش سايت هاى اصلاح طلب نیز، درگيرى ميان نيروهاى ضد شورش و تظاهركنندگان در مناطق مركزى شهر تهران، از جمله خيابان انقلاب، ميدان هفت تير، ميدان فردوسى و چهار راه وليعصر، روى داده است.

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، نيز وقوع درگيرى ها در تهران را تاييد كرد.

عده‌اى از مردم شركت ‌كننده در تجمع ‌هاى اعتراضى روز ۱۶ آذرماه با شعارهاى تازه ‌اى به خيابان‌ها آمده‌ بودند؛ از جمله «غزه و لبنان كمن،‌ رفتن سراغ يمن»، «پليس ضد شورش، احمدى ‌رو بشورش» و «پول نفت چى شده، خرج بسيجى شده.»

در دانشگاه اميركبير، دانشجويان با شكستن در اصلى سعى كردند تا به خيابان ها سرازير شوند ولى با ممانعت نيروهاى ضد شورش روبرو شدند.

گزارش ديگرى حاكى است كه مجيد توكلى، عضو انجمن اسلامى دانشگاه پلى تكنيك (امير كبير) تهران روز دوشنبه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

به نوشته «خبرنامه اميركبير» آقاى توكلى پس از سخنرانى براى ۱۵۰۰ تن از دانشجويان دانشگاه پلى تكنيك ( امير كبير) در « روز دانشجو» بازداشت شد.

اين سومين بار است كه مجيد توكلى بازداشت و زندانى مى شود.

تظاهرات در شهرهای مختلف ایران

گزارش سايت هاى دانشجويى و هوادار مير حسين موسوى نيز نشان مى دهد كه دانشجويان در دانشگاه هاى رازى كرمانشاه، فردوسى مشهد، اصفهان، اراك و كرمان، نيز اقدام به تجمع و تظاهرات كردند.

در جريان اين تظاهرات شعارهاى «الله اكبر» و «مرگ بر ديكتاتور» سر داده شد و پوسترهاى آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، و محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم، از سوى دانشجويان به آتش كشيده شد.

اعتراض هاى روز ۱۶ آذر در حالى رخ مى دهد كه نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران از هفته ها قبل از اين روز تهديد كرده بود كه با هر گونه «تجمع غير قانونى» برخورد خواهد كرد.

على فضلى، فرمانده سپاه سيدالشهداء استان تهران نيز به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفته بود: «زمزمه ‌هايى در خصوص اغتشاشات و عواملى كه در صدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاه ‌هاى كشور هستند، داريم اما پيش ‌بينى اتفاق خاصى را در اين روز نمى ‌كنيم.»

وى گفته بود كه «قصد داريم در اين روز به دانشجويان در دانشگاه ‌هاى سراسر كشور به ‌خصوص استان تهران گل هديه دهيم.»

مقام هاى جمهورى اسلامى از چند روز گذشته براى مقابله با انتشار نا آرامى هاى احتمالى در روز دانشجو، دسترسى به اينترنت در ايران را محدود كرده و مجوز فعاليت رسانه هاى خارجى را براى سه روز به حال تعليق در آوردند. همچنین دهها تن از فعالان دانشجویی بازداشت شده و سازماندهی گسترده ای برای حضور هواداران دولت در دانشگاه ها صورت گرفت.

با اين حال، معترضان به صورت گسترده اخبار و تصاوير مربوط به درگيرى هاى روز ۱۶ آذر را در سايت هاى خبرى و اجتماعى منتشر كرده اند.

از شش ماه پیش که انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران برگزار شده است معترضان به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان «رییس جمهور منتخب» بارها به خیابان ها ریخته و علیه این نتیجه و همچنین سرکوب اعتراض های آنها دست به تظاهرات زده اند.

رهبران مخالفان می گویند که دولت آقای احمدی نژاد مشروعیت ندارد و نتیجه انتخابات را به رسمیت نمی شناسند.
XS
SM
MD
LG