لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

بی‌خبری از دانشجویان بازداشتی؛ اعتراض استادان علم و صنعت


کاظم رضایی، دانشجوی بازداشتی در شیراز
کاظم رضایی، دانشجوی بازداشتی در شیراز
کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از وضعیت تعدادی از فعالان مدنی و دانشجويی که در آذرماه در شيراز بازداشت شده‌اند هيچ اطلاعاتی در دسترس نيست و امنيت جانی و سلامتی آنها در خطر است.

در اين بيانيه آمده است که علی نيکويی، عضو شبکه جوانان جبهه مشارکت شيراز، سردبير نشريه شاخه دانشجويان جبهه مشارکت در استان فارس و از اعضای ستاد آقای کروبی، علی تارخ، عضو شبکه دانشجويان جبهه مشارکت استان فارس، مسئول شاخه دانشجويان مجاهدين انقلاب اسلامی، فعال دانشجويی دانشگاه آزاد شيراز و دبير ستاد پويش موج سوم در استان فارس، سعيد آگنجی، خبرنگار و روزنامه‌نگار، عضو شبکه جوانان مشارکت استان فارس، عضو ستاد مهدی کروبی، فعال دانشجويی دانشگاه شیراز، پيمان جهانگيری، عکاس مطبوعاتی، عضو ستاد ميرحسين موسوی و فعال دانشجويی دانشگاه شيراز، و راضيه جعفری، عضو ستاد آقای کروبی و فعال دانشجويی دانشگاه شيراز از جمله فعالان مدنی و دانشجويی هستند که از تاريخ ۱۴ آذرماه در خیابان‌های شيراز بازداشت شده و «از آنها هيچ خبری نيست».

وب‌سايت اميرکبير نيز نوشت که کاظم رضايی، دانشجوی رشته مهندسی مکانيک دانشگاه شيراز، در ۱۳ آبان امسال برای چهارمين بار بازداشت شده و هم‌اکنون با گذشت بيش از ۲ ماه خبر دقيقی از وضعيت وی در دست نيست.

وی همچنين سردبير نشريه دانشجويی فروردين در دانشگاه شيراز بود، نشريه‌ای که مدت ۵ سال در دانشگاه شيراز منتشر شده و سپس از سال ۸۵ تا ۸۶ به مدت یک سال توقيف شد.

به نوشته خبرنامه اميرکبير، يحيی طاووسی همخانه‌ای کاظم رضايی، که برای پيگيری وضعيت وی به دادگاه انقلاب رفته بود به مدت ۲۰ روز بازداشت شده است. دانشجويان ديگری نيز که برای پيگيری وضعيت وی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده‌اند با تهديد به بازداشت از سوی دادگاه روبه‌رو شدند.

اعتراض ۵۶ استاد

۵۶ تن از استادان دانشگاه علم و صنعت تهران نیز روز يک‌شنبه در نامه‌ای سرگشاده به رياست اين دانشگاه به برخوردهای صورت گرفته با دانشجويان اين دانشگاه اعتراض کردند.

در نامه اين ۵۶ استاد به صدور احکام انضباطی سنگين و همچنين احضارهای گسترده دانشجويان به کميته انضباطی و نيز ورود غيرقانونی «افراد غيردانشگاهی» به دانشگاه علم و صنعت و ضرب و شتم دانشجويان توسط آنان اعتراض شده است.

به گزارش سايت اميرکبير، اشاره ۵۶ استاد دانشگاه علم و صنعت به ورود نيروهای بسيجی به اين دانشگاه در روز هشتم دی‌ماه است که به درگيری با دانشجويان منجر شد.

پس از آن نيز شماری از دانشجويان به کميته انضباطی احضار شدند و برای آنان احکام انضباطی سنگينی صادر شد.

امضاکنندگان اين نامه خواستار فراهم آمدن فضايی آرام و بدون تشويش و امکان شرکت در امتحانات برای همه دانشجويان شده‌اند.

اين استادان در نامه خود خواستار آن شدند که همه دانشجويان، بالاخص دانشجويانی که حکم کميته انضباطی دريافت کرده‌اند، بتوانند در فضايی آرام و بدون تشويش سر امتحانات خود حاضر شوند.

در این نامه آمده است:‌ «متاسفانه در روزهای اخير با ورود غيرقانونی افرادی غيردانشگاهی و اقدام به ضرب و شتم دانشجويان در فضای دانشگاه و مسامحه در جلوگيری از اين اقدامات از يک طرف و صدور احکام انضباطی سنگين و گسترده از طرف ديگر بيم آن می‌رود که فضای تفاهم و تعادل به فضای تقابل مبدل شود، که قطعا تاييد می‌نماييد اين فضا مورد قبول عموم دانشگاهيان نبوده و موجب اختلال جدی در انجام ماموريت‌های اصلی دانشگاه خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG