لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

کنسول مستعفی ایران در نروژ: من سرباز کوچکی در کنار جنبش سبزم


محمد رضا حیدری
محمد رضا حیدری
محمد رضا حیدری، کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در نروژ، که در اعتراض به سرکوب معترضان در ایران از سمت خود استعفا کرده، در گفت و گو با رادیو فردا اعلام کرد احتمال دارد شماری بیشتری از دیپلمات های ایرانی از کار خود استعفا دهند. محمدرضا حیدری همچنین می گوید که «سرباز کوچکی در راه جنبش سبز است.» اظهارات مقامات وزارتخارجه ایران درباره پایان دوره ماموریتش را رد کرد و دلیل استعفایش را اعتراض به سرکوب مردم پس از انتخابات از سوی حکومت اعلام کرد.

آقای محمدرضا حيدری، در دو هفته اخير و به ويژه در گفتگوی يک ساعته با تلويزيون نروژ، شما به علل کناره گيری خود از سمت کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ايران در اسلو اشاره کرديد. حال ممکن است شنوندگان راديو فردا بار ديگر از زبان خود شما علت اصلی و واقعی استعفای شما را بشنوند؟

من همانطور که مکرراً گفته ام، علت اصلی تصميمی که گرفتم فقط به خاطر اين بود که به مردم ايران و تمام آن کسانی که در راه جنبش سبز ايران قدم بر می دارند، به عنوان يک سرباز کوچک اعلام کنم که ما نيز در کنار آنها هستيم و با حرکت خودم که در واقع به صورت استعفا از محل کارم خارج شدم، آنها را در راهی که می روند کمک کنم و همچنين کشتار و سرکوب مردم کشورم را که توسط عوامل خودسر در ايران صورت گرفته و جهانيان نيز از اين قضيه متاثر شده بودند، محکوم کنم.

سخنگوی وزارت خارجه ايران،آقای مهمانپرست که شما ايشان را می شناسيد، استعفای شما را به عنوان پايان خدمت شما در سفارت ايران در نروژ ارزيابی کرد و مسائلی را هم در همين مطرح کرد از جمله از کسی به نام مرتضی حيدری نام برده شده که ايشان گويا برادر شما بودند. می خواستم در اين باره توضيح بدهيد.

من برادری به نام مرتضی حيدری ندارم. ايشان به عنوان خبرنگار در تلويزيون ۲ ايران مشغول اند و هيچ ارتباط خويشاوندی، سببی و نسبی با من ندارند. اينها شايعاتی است که در داخل ايران درست می کنند. در رابطه با ماموريت من، ماموريت من بايد سال آينده در شهريور ماه سال ۱۳۸۹ تمام می شد ولی به دلايلی که خود وزارت خارجه و الان هم به خاطر حمايت هايی که ما از جناح آقای موسوی و جنبش سبز انجام داديم، زودتر از موعد خاتمه داده شده است.

صحبت هايی که می کنند مبنی بر اينکه ماموريت من تمام شده، ماموريت من تمام نشده بود. بچه من در مقطع دبيرستان است و دانشگاهی نيست که من بخواهم به خاطر دانشگاهش اينجا بمانم. به خاطر همان حمايت هايی که ما انجام داده بوديم و اين آقايان تصميم گرفته بودند افرادی را که وابسته به جناح سبز خارج هستند، به نحوی به مرکز فرا بخوانند تا بتوانند نيروها و عوامل خودشان را مستقر کنند.

آقای حيدری از قرار معلوم يک هيئت سه نفره از وزارت خارجه ايران به نروژ آمده اند تا شما را برای بازگشت به تهران مجاب کنند. چطور شد که شما اين هيئت را نپذيرفتيد و با آنها ديداری هم نداشتيد؟

«چون ما به عنوان کنسول ايران حافظ منافع مردم هستيم، گفته ام که اگر هدف ما خدمت به مردم و ايرانيان است در اين شرايط بايد در کنار مردم باشيم برای اينکه بتوانيم جلوی ديکتاتوری و استبداد عليه مردم را بگيريم.
» محمدرضا حیدری
اين آقايان از قبل، وقتی خواستند از ايران حرکت کنند بيايند اينجا، با چند نفر از دوستان ما در ايران صحبت کرده بودند و آن آقايان هم با من تماس گرفتند. گفته بودند که اين آقايان قصدشان چيست و برای چه امری دارند می آيند. ولی اين آقايان در تماسی که از طريق دوستان ديگر من در سفارت اخبارشان را به ما رساندند.

اينها اولين چيزی که از من خواستند اين بود که تمام مطالب خودت را بايد تکذيب کنی و پس از تکذيب است که می توانی به ايران برگردی. من در همان ابتدا به دوستان خود در بخش فرهنگی سفارت هم عنوان کردم که از راهی که رفته ام و کاری که کرده ام پيشمان نيستم و بر نمی گردم و اين کار را فقط برای مردم ايران کردم نه برای به دست آوردن امتياز. چون نيازی نداشتم. چون خيلی چيزها داشتم که با کاری که می کردم از دست دادم و دنبال امتياز گرفتن نبودم.

شما، سوای گفتگو با تلويزيون نروژ، يک اطلاعيه مطبوعاتی هم در اسلو منتشر کرديد. شما در اين اطلاعيه همبستگی همه ايرانی ها با ديد و نگرش های گوناگون را ضامن آزادی مردم دانستيد. از جامعه جهانی هم خواستيد که از سامانه حکومتی ايران بخواهد که دست از سرکوب و کشتار مردمی که به طور مسالمت آميز به خيابانها می آيند بردارد. از شما به عنوان يک ديپلمات ايرانی خواهش می کنم به اين پرسش پاسخ دهيد که فشار از خارج تا چه اندازه می تواند در فروکش کردن سرکوب ها در داخل ايران موثر باشد؟

حمايت جامعه بين المللی از حرکت آزاديخواهانه مردم ايران منجر می شود به اينکه جلوی يک سری از تندروی ها و خشونت هايی که هيئت حاکمه ايران به مردم تحميل می کند، گرفته شود. به خاطر همين است که با اين حرکتی که کشورهای خارج محکوم می کنند کشتار مردم ايران را منجر شده که ترمزی شود جلوی افرادی که به صورت خودسر دارند خشونت زيادی را به مردم تحميل می کنند. از سوی ديگر هم ايران مهد همه ايرانيان است با هر گرايش و تعلقی که دارند. درواقع اتحاد و همبستگی ما است که منجر می شود جلوی اين حرکت ها گرفته شود. هرکدام ما در هر جايی چه در خارج چه در داخل بايد اين را به گوش تمام دنيا برسانيم.

شما در اين بيانيه از کارکنان و ديپلمات های وزارت خارجه ايران هم خواستيد که با نظام کنونی حکومتی در ايران همکاری نکنند. آيا تابحال دريافتيد که در روزهای اخير کس يا کسانی مثل خود شما دست از کار و فعاليت در وزارت خارجه ايران کشيده باشند؟

خيلی از دوستان من که در خارج با هم در تماس بوديم، در صدد اين کار هستند و بعضی هايشان هم طبق اخباری که در سايت های خبری خواندم، اين کار را کرده اند ولی هنوز اسم ومشخصاتشان به بيرون درز نکرده است. من در همان بيانيه به دوستانم گفته ام. چون ما به عنوان کنسول ايران حافظ منافع مردم هستيم، گفته ام که اگر هدف ما خدمت به مردم و ايرانيان است در اين شرايط بايد در کنار مردم باشيم برای اينکه بتوانيم جلوی ديکتاتوری و استبداد عليه مردم را بگيريم.

آقای حيدری حال که شما از سمت خود استعفا کرديد، آيا در نظر داريد از اين کشور تقاضای پناهندگی سياسی کنيد؟


من هنوز هيچ اقدامی در اين خصوص نکرده ام و اميدوارم که تا چند ماه آينده مردم ايران با حرکتی که دارند انجام می دهند بتوانند به موفقيت برسند و همه ما بتوانيم به ايران برگرديم و در کشور خود در کنار هم با هر عقيده ای که داريم زندگی کنيم. اميدوارم به آنجا نرسد که من چنين تقاضايی بکنم.

آيا نگران اين نيستيد که به خاطر کناره گيری از کنسولی سفارت ايران در نروژ پيامدهای سوئی متوجه شما و يا خانواده تان شود؟

بالاخره وقتی هرکسی چنين اقدامی انجام می دهد قبلش به عواقب آن هم انديشيده. من بالاخره هم در داخل هم در خارج خانواده ام تهديد می شوند و مشکل برايشان ايجاد خواهد شد. اميدوارم که هيچ اتفاقی نيافتد و کاری که کردم بتواند در جهت جنبش سبز مردم ايران چيز مثبتی باشد که مردم بتوانند حرکت خود را ثابت قدم تر ادامه دهند.

آيا تابحال تهديدهايی متوجه خود شما شده است؟

فعلاً تا اين لحظه به خاطر اينکه هنوز اميدوار بودند که من برگردم به سمتشان، هيچ اقدامی نکرده اند. اميدوارم عاقلتر از اين باشند که بخواهند به افرادی که در تصميم من دخلی نداشتند و کاری در اين رابطه روی تصميم من نداشتند، آسيب بزنند و عليه آنها کاری کنند.
XS
SM
MD
LG