لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

كنسول سابق ايران از نروژ درخواست پناهندگى كرد


محمد رضا حيدرى، كنسول سابق جمهورى اسلامى در نروژ، كه در اعتراض به سركوب مخالفان در ايران از سمت خود استعفاء داده بود می گوید که از این کشور درخواست پناهندگى كرده است.

آقاى حيدرى به خبرگزارى نروژى «ان تى بى» گفته است كه من درخواست پناهندگى ام را به پليس نروژ ارائه كرده ام.

وى افزوده است: «من مى دانم كه زندگى و همه تعلقات خود را به خطر انداخته ام، اما تصميم خود را گرفته و مى خواهم براى دمكراسى و آزادى در ايران كار كنم.»

محمد رضا حيدرى دو هفته پيش در گفت و گو با تلويزيون «ان آر كى» اعلام كرده بود كه در اعتراض به «كشتار» معترضان در ايران در روز عاشورا از سمت خود استعفاء كرده است.

در جريان اعتراض هاى اين روز حداقل هشت نفر كشته و دهها نفر نيز از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شدند.

اعتراض هاى مخالفان از زمان انتخابات رياست جمهورى در روز ۲۲ خردادماه آغاز شده و در هفت ماه گذشته با درگيرى هاى شديد ميان معترضان و پليس همراه بوده است.

محمد رضا حيدرى پیشتر در گفت و گو با راديو فردا گفته بود كه «سرباز كوچكى در راه جنبش سبز است» و احتمال داده است كه شمار بيشترى از ديپلمات هاى ايرانى از كار خود استعفا دهند.

استعفاى كنسول سابق ايران از مقام خود بازتاب گسترده اى در سايت هاى اينترنتى و رسانه هاى خارجى داشته است ولى مقام هاى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران بارها استعفاى او را تكذيب كرده بودند.

با اين حال، منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، روز ۲۸ دى ماه در گرجستان تاييد كرد كه آقاى حيدرى از سمت خود استعفاء كرده است ولى گفت كه اين استعفاء پذيرفته نشده است و وى بايد به كارش در وزارت امور خارجه ادامه دهد.

وى افزود: «اين تكليف اعلام شده ادارى به ايشان (حيدرى) است و اميدوارم بر همين اساس ايشان را در ارايه خدماتش در وزارت امور خارجه داشته باشيم.»

كنسول سابق ايران در نروژ در گفت و گو با «راديو فردا» با رد اظهارات منوچهر متكى گفته است: « بهتر مى دانم كه آقاى متكى كمى به اطراف خودشان نگاه كنند ما بايد حافظ منافع مردم كشورمان باشيم و در كنار مردم باشيم نه در مقابل آن ها.»

آقاى حيدرى افزود: «من در حال حاضر فكر مى كنم آقاى متكى و دوستانشان در برابر مردم هستند نه در كنار مردم. توصيه مى كنم ايشان و دوستانشان هم به جمع كاركنان سبز وزارت خارجه بپيوندند و مسير خودشان را در كنار مردم قرار دهند نه درمقابلشان.»
XS
SM
MD
LG