لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

بريتانيا خواستار تحريم های «هوشمند و موثر» عليه ايران شد


تاسیسات هسته ای نطنز
تاسیسات هسته ای نطنز
نمايندگان کشورهای غربی در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه، بر لزوم اقدامات تنبيهی شورای امنيت عليه ايران تاکيد کردند و نمايندۀ بريتانيا گفت که برای مهار برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی، تحريم های «هوشمند و موثر» لازم است.

مايکل گرانت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، در اجلاس شورای امنيت گفت: « تحريم های جديد نشان خواهد داد که جامعۀ جهانی در برابر راه حل ديپلماتيک مسئلۀ اتمی ايران متحد است و از هرگونه حرکت های پيشگيرانه توسط ديگران جلوگيری می کند.»

او افزود که تحريم های پيشنهادی بايد «هوشمندانه و موثر» باشند و زمينه هائی را هدف گيری کند که بر محاسبات سياسی حکومت تاثير بگذارد.

نمايندۀ بريتانيا تصريح کرد که تحريم تا آنجائی بايد تاثیرگذار باشند که حکومت [ايران] تشخيص دهد که هزينۀ برنامۀ اتمی بيش از منافع آن خواهد بود.

مايکل گرانت اضافه کرد: « در همان حال ما بايد تمايل خود برای ادامۀ گفت گوها را تائيد و تاکيد کنيم.»

در همين زمينه سوزان رايس، نمايندۀ آمريکا در سازمان ملل متحد نيز گفت که سرپيچی دولت ايران از خواست جامعۀ جهانی و عدم انجام وظايفش ايجاب می کند که شورای امنيت به اقدامات بيشتر دست بزند.

خانم رايس روز پنجشنبه در اجلاس شورای امنيت، با اشاره به خودداری جمهوری اسلامی از انجام تعهداتش و نيز تازه ترين گزارش مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت: « اين گزارش آشکارا تائيد می کند که ايران، فعاليت های غنی سازی و برنامه های مربوط به [رآکتور] آب سنگين را برخلاف خواستۀ شورای امنيت همچنان ادامه می دهد.»

وی گفت که دولت ايران در همان حال تائيد کرده که برذخيرۀ اورانيوم غنی شده با غنای پائين نيز افزوده و از قصد خود برای ساختن ده (۱۰) مرکز جديد غنی سازی خبر داده است، بی آنکه در اين زمينه کمترين اطلاعی در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دهد.

نمايندۀ آمريکا در سازمان ملل متحد، به اين نکته نيز اشاره کرد که در مورد نمونه برداری از آب سنگين [رآکتور اراک] بنام «آی آر ۴۰»، جمهوری اسلامی از انجام تقاضای آژانس سرباز زده و براساس گزارش مديرکل اين آژانس، چندين مسئلۀ کليدی مربوط به ابعاد نظامی و تسليحاتی فعاليت های اتمی، از سوی دولت ايران بی پاسخ مانده است.

خانم رايس تاکيد کرد که از ديدگاه آمريکا، موثر بودن قعطنامه های شورای امنيت به اجرای دقيق آنها بستگی دارد و ايالات متحده همچنان به حل مسالمت آميز برنامۀ اتمی ايران متعهد است، ولی دولت ايران تا کنون گامی در جهت ايجاد اعتماد و محترم شمردن تعهد های خود برنداشته است.

نمايندۀ آمريکا خطاب به رييس دوره ای شورای امنيت گفت: « با توجه به خودداری دولت ايران از انجام تعهدات خود، شورای امنيت بايد اقدامهای بيشتری را در نظر بگيرد.»

در اين ميان درياسالار مايک مولن رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا، بارديگر تکرار کرد که ايالات متحده هيچگونه گزينه ای را [در رابطه با برخورد با مسئلۀ اتمی ايران] کنار نگذاشته است.

درياسالار مايک مولن که در دانشگاه کانزاس سخن می گفت، در پاسخ به پرسشی پيرامون احتمال عمليات نظامی آمريکا عليه تاسيسات اتمی جمهوری اسلامی اظهار داشت: « ما بر روی مجموعه ای از تحريم های سخت کار می کنيم و همچنان که باراک اوباما، رییس جمهوری و وزيران خارجه و دفاع و خود من گفته ايم، اعمال تحريم ها، به مفهوم کنار گذاشتن ديگر گزينه ها و از جمله «گزينه های احتمالی» نيست ولی در حال حاضر، چنين گزينه ای را مد نظر نداريم».

در واشينگتن گفته می شود که صرفنظر از شدت و ضعف اقدام شورای امنيت سازمان ملل، آمريکا و متحدانش، تحريم های جداگانه ای را بررسی کرده اند.

روسیه و چین: ایران پیشنهاد آژانس را بپذیرد


در حالی که آمريکا، فرانسه و بريتانيا می گويند زمان افزايش تحريم های ايران فرا رسيده است، روسيه و چين روز پنجشنبه از ايران خواستند تا برای کاهش نگرانی های جهانی درباره برنامه هسته ای اين کشور پيشنهاد اتمی آژانس بين المللی را بپذيرد.

مواضع اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد که حق رای «وتو» دارند حاکی از اختلاف نظر آنها بر سر مناقشه هسته ای ايران است.

روسيه و چين که تا کنون به سه قطعنامه تحريمی عليه ايران رای مثبت داده اند، در مقابل درخواست کشورهای غربی برای افزايش تحريم ها اين بار خواهان ادامه مذاکره و گفت وگو با تهران هستند.

ويتالی چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه به پانزده عضو شورای امنيت گفته است:«باور داريم که هنوز افق هايی برای مذاکره وجود دارد».

ويتالی چورکين تاکيد کرده است که اين مساله می بايست «از طريق گفت وگو فعل و انفعال متقابل با ايران » حل شود.

سفير روسيه در سازمان ملل متحد از ايران خواسته است تا پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت اتمی را بپذيرد.

براساس پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران برای تامين سوخت اتمی راکتور تحقيقاتی تهران، اورانيوم غنی شده با غلظت پايين خود را برای غنی سازی بيشتر و تبديل آن به سوخت هسته ای مورد نياز رآکتور تحقيقاتی به روسيه و فرانسه ارسال کند.

ايران ابتدا با اين طرح موافقت کرد، اما پس از مدت کوتاهی جمهوری اسلامی با ناديده گرفتن توافق اوليه خود در اين باره، شروطی را برای مبادله سوخت هسته ای مطرح کرد.

ويتالی چورکين در اين باره گفته است که اجرای موفق اين پروژه به مثابه گامی برای باسازی اعتماد درباره اهداف برنامه هسته ای ايران برای دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای و نيازهای مردم ايران خواهد بود.

در همين زمينه، ليو زهيامين، معاون سفير چين در سازمان ملل متحد نيز از ايران و کشورهای غربی خواسته است تا تلاش های خود را بر ای دست يابی به توافقی در مورد مبادله سوخت اتمی، تشديد کنند.

معاون سفير چين در سازمان ملل متحد می افزايد که چنين رويکردی کليد اصلی کاهش تنش ها است.

ولی با اين حال اين مقام چينی از ايران خواست تا همکاری خود را با آژانس بين المللی انرژی اتمی افزايش دهد.

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در آغاز نشست چهار روزه شورای حکام اعلام کرده بود که نمی‌تواند تأييد کند تمام مواد هسته‌ای در اختيار ايران برای فعاليت‌های صلح‌آميز است چرا که تهران همکاری کافی با آژانس ندارد.
XS
SM
MD
LG